Test: Kayoba cykel- och shoppingkärra

Velonavia har under en tid testat Kayobas cykelkärra från Jula. Kan en vagn för 800 kronor ersätta, eller i alla fall komplettera, bilen? I går tog jag kärran på en test till den närmaste stormarknaden.

På väg…

Det är cirka sex kilometer, enkel resa, till affären. En resa som enligt Hitta.se ska ta dryga 20 minuter till cykel. Det var väl också ungefär den tid det tog för mig. Nu är vare sig benstyrka eller kondition vad de en gång har varit, så nu är det ”style over speed” som gäller. En fördel med det är att man kommer fram utan att ånga av svett, även om man som jag tog en lite för tjock tröja på sig. Kan inte påstå att cykelvagnen gjorde sig påmind. Den rullade stabilt och utan att ”wobbla”, även då jag i en nedförsbacke överskred de rekommenderade 20 km/h.

Redo!

Väl framme är det att koppla loss vagnen och fälla ner kopplingsarmen och vagnen är redo för att användas som shoppingvagn. När jag gjorde det så släppte kopplingsknappen. Det var förvisso bara att trycka tillbaka den men ett frågetecken om kvaliteten på vagnen kan ändå markeras. Däremot ska sägas att vagnen fungerar väldigt bra mellan hyllorna i affären, även om man som jag är lång. Där andra ”dra-maten”-vagnar, bokstavligt kommer till korta fungerar Kayoba-vagnen bra.

430 kronor senare…

Vagnen ska enligt beskrivningen rymma drygt 30 liter. Det är par liter mindre än en vanlig papperskasse. I verkligheten rymmer Kayobas vagn:

  • 2 liter laktosfri mjölk
  • 1 liter ekologisk yoghurt*
  • 1 liter ekologisk A-fil*
  • 1 påse ekologiska köttbullar*
  • 1 Bregott ekologiskt*
  • 1 påse baby-spinach
  • 1 kilo morötter
  • 1 kilo färskpotatis
  • 1 falukorv
  • 1 paket hot-dogs
  • 1 påse ekologiska ärtor*
  • 1 burk laktosfri gräddfil
  • 1 burk laktosfri creme fraiche
  • 1 frp leverpastej
  • 1 nät röd lök
  • 1 nät gul lök
  • 1 knippa färsk lök
  • 1 blodpudding
  • 1 bit ingefära
  • 1 kilo ekologiska bananer*
  • 400 gram ekologisk torskfilé*
  • 3 svenska tomater
  • 2 svenska gurkor
Hoppla!

Sedan var det bara att koppla på vagnen och vända cykeln hemåt. Det gick avgjort tyngre på hemvägen, vilket inte bara hade med motvinden att göra. De cirka 17 kilo last som jag hade med mig fick det att bränna i låren. Men det är ju bara en bonus!

Matkassen jag köpte kostade 430 kronor. Om jag valt att ta bilen så skulle jag få lägga till i runda slängar 40 kronor till i bilkostnad. (Läs mer på Livutanbil.se om bilkostnader) På 20 resor till affären är vagnen intjänad.**

Omdöme ”storhandling”. Den smidiga känslan när man cyklar med vagnen är till dess fördel. Det och att man till mångt och mycket kan använda vilken cykel som helst. Visst den rymmer inte hur mycket blöjor och läsk som helst. Men fungerar trots det mycket bra. Träningseffekten får man på köpet. Ett frågetecken dock kring byggkvaliteten då knappen för lastarmen lossnade, om än tillfälligt. 4 av 5 ringklockor.

 

 

*Det går givetvis bra med icke-ekologiska varor. Eller nej, det gör det inte!!

**Ja, det är en väldigt enkel kalkyl!!

Disclaimer! Velonavia har inte fått någon ersättning för testen. Inte heller har någon annan form av överrenskommelse gjorts som kan påverka Velonavia omdöme. Efter utfört test doneras vagnen till välgörande ändamål.
Annonser

3 reaktioner på ”Test: Kayoba cykel- och shoppingkärra

  1. En viktig sak när man är tunglastad är att växla ner ordentligt, så man inte förstör knäna. Lådcyklars första växel är löjligt lätt utan last men med ~50kg i lådan så behövs det verkligen.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s