Leave the car behind

Leave the world behind you säger Volvo i sin nya reklam för den senaste av SUV:ar (SåUtomordentligtVansinnig).

I foton och ”snygga” reklamfilmer får vi se karlakarlar i ”riktiga” och tuffa utomhusmiljöer. I karga landskap där det krävs att man har flanellskjorta och hår på bröstet!

Lika utomordentligt fånig som deras bil är deras reklam menar jag. Vill man ”lämna världen bakom sig”  i en mer bildlig betydelse är det knappast med bil. Vill man komma ner i tempo och ut i naturen är i stället cykeln givetvis att föredra.

Är det däremot en mer bokstavlig betydelse som efterfrågas står bilismen nära tillhands. Årligen dödas motsvarande ett 9/11-attentat om dagen i trafiken(1,2)

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_traffic-related_death_rate
https://sv.wikipedia.org/wiki/11_september-attackerna
Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s