Besökte sjukgymnasten

Var hos sjukgymnast-Ewa igår på Hjärnskadeteamet på US i Linköping. Kolla av blodtryck och en promenad stod på schemat. Hade egentligen tänkt att vi skulle prova att gå/lunka, men problemet med torr hud på min vänstra (dåliga) fot har gett mig självsprickor så löpningen får vänta.

Blodtrycket var bra, 110/75, så vi beslöt att inte hålla koll på det med samma korta intervall som tidigare. Jag berättade för Ewa om mina planer på HÅEC. Men att inte låta träningen gå ut över min vardag. Hon tyckte det lät bra, så vi lade upp planen för hösten med vattenträning en gång per vecka, 5-6 pass konditionsträning på ca 20-30 minuter i veckan. Dessutom styrketräning var fjärde dag. Sedan ska jag föra dagbok på träningen, inte bara vad och hur, utan även hur jag mår efteråt. Detta för att kunna följa upp hur träningen och den ökade aktiviteten påverkar mig. Är det så att jag påverkas negativ så avbryter jag den satsningen, även om träning ur ett rehabsyfte alltid kommer vara en del av mitt liv.

På kvällen tog jag kajak ut för ett andra ”träningspass” i år. 20 minuter och 2.5 kilometer blev det med min tröga, svårdrivna, men ack så stabila, Prijon Calabria. Har svårt att ”träffa” rätt med vänsterarm i paddeltaget. Troligtvis på grund av nervskadan i vänster axel. Men med lite träning så ska det nog gå att lösa. Paddlingen ger mig inte samma extremt smärtsamma huvudvärk som exempelvis löpningen gör. Jag sitter mer stilla, dessutom i en avslappnande, vacker miljö.

Vilodag idag. Har träningsvärk och lite ont i huvudet, men tar det mest lungt nu. På torsdag kommer Ride of Hope till hemtrakten. Ska försöka möta upp dem då. Vi ses!

Kommentera

