Europeiska trafikantveckan – ingenting för Norrköping?

Vet inte vad som var värst; genomförandet av trafikantveckan eller medias rapportering från den?

Säljer kylskåp till eskimåer?

Velonavia ska börja med att säga att en genomförd trafikantvecka är bättre än ingen alls och att ingen eller liten skugga ska falla över de enskilda tjänstemän som fick uppdraget att genomföra den på sitt bort straxt innan sommaren och semestrar.

Projektledaren, om han nu tituleras så, tittadade ner i marken och och skrapade lite nervös med foten på gatstenen när jag påstod att ambitionsnivån på året Trafikantvecka var ganska låg. Han ursäktade sig med att ärendet hamnat på hans bord straxt innan sommaren och att många av de personer som arbetat med detta innan var ur bilden. Han avslöjade dessutom att den politiska viljan inte var den bästa och att ingen egentligen ville ta strid för att Trafikantveckans lilla mässtält skulle få en mer framskjuten position än där i skuggan, lite runt hörnet vid Skvallertorget. Istället gömdes tältet, med hänsyn till trafiksäkerheten där i skuggan. En trafiksäkerhet som inte verkar spela någon roll då lyxåk parkerar utanför cafét eller brödbilar utanför affären. Sedan kan man stänga av kringliggande gator för en kvälls avgasspyende cruisning, men inte offra tre timmar en eftermiddag, på en plats där fotgängare ska få råda, för att göra staden till en bättre plats?

Skvallertorget

Hade man stått upp för sin sak och den politiska ledningen vågat lägga lite kraft bakom fagra ord om satsningar på hållbart resande, cykling och kollektivtrafik och minskad bilism, så hade man till exempel kunnat erbjuda någon av de 14000 bilister som dagligen passerar Kungsgatan och Skvallertorget, och som i nästan uteslutande majoritet ensamma sitter i sina bilar, broschyren; 30 Biltips som hjälper dig spara både pengar och miljö. I stället så pratade man hållbart resande för de många gående och cyklande som passerade på sin väg mellan city och Campus. Lite som att sälja kylskåp i Arktis, eller? Dessutom hade ju ”cykeltillverkaren” kunnat nå flera i sin målgrupp;  bilisterna, om han faktiskt kunnat prata med dem. Att han sedan, av gammal vana antar jag, förutsatte att eventuella elcykelintresserade skulle lämna körkortet i pant, må vara hänt. Han förstod dock inte att jag kallade honom för bilistcentrerad när han krävde körkort och inte legitimation.

Suck, NT och Maria W…

Så då till lokaltidningen som faktiskt skickat både tv-team och reporter till platsen. Förgäves hoppades jag att de avstod publicering på lördagen för att faktiskt hinna med att skriva om söndagens World Car free Day. Förgäves hade jag förhoppningar om att de denna gång skulle kunna göra ett reportage utanför stereotyp 1A. Att man denna gång, och inte likt tillfället då regeringens cykelutredare var på orten få punka någon gång mellan tanke och tryckpress. Nejdå, istället ägnar sig reporter Maria åt nedlåtande och smålustiga kommentarer som; ”Ute och cyklar?”  och ”Här åker Bengt Cete snålskjuts”. Nej Maria, de som åker snålskjuts är inte de som väljer cykeln, el-assisterad eller ej, utan de som av ”trafiksäkerhetskäl” inte fick störas där framför knuten i solljuset på Skvallertorget…

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s