Cykelstaden Norrköping. En granskning del 4

Cykling ska vara enkelt och bekvämt. Det ska kännas tryggt och smidigt att cykla. Så låter det i alla fall när kommunpolitiker och tjänstemän beskriver Norrköping som cykelstad. Men när man gjorde om cykelbanan mellan Smedby och Hageby/Ljura vid Söderleden blev den nya cykelbanan en omväg på över fem gånger längden på den gamla. Till skillnad från grannstaden Linköping där cykelbanor i många fall dras den raka vägen finns det i Norrköping flera exempel på hur man som cyklist förväntas vilja cykla omvägar till sitt mål!

Omväg i rött. Rätt väg i gult!

Det har länge funnits en cykelväg över Söderleden, från Ljura och ut mot de östra delarna av staden. Väl över Söderleden kunde man antingen svänga höger mot Hageby eller vänster utmot Smedby. För nåra år sedan så gjordes Söderleden om. Den enfiliga vägen blev en tvåfilig, närmast motorvägsliknande skapelse som skär mellan bostadsområden. I samband med detta gjordes även en ny avfart från Söderleden upp på E22:an. Vad fick stryka på foten då? Givetvis cykelbanan! För ordningens skull ska det tillstrykas att det byggdes en ny cykelbana. En cykelbana som är fem och en halv gång (!!!) längre än den ursprungliga dragningen. 425 meter mot tidigare 75! Nu vet vi vilka som prioriteras, trots sockersött prat om att underlätta för cyklister och gående.

Det finns för dessa trafikantgrupper inte en enda fördel med den nya dragningen. Istället tvingas man både till en omväg och att färdas utmed den avgasstinkande och bullrande E22:an. Att fotgängare inte gillar det hela kan man avläsa av den ”desire line” som genande gångare har gjort upp- och nedför grässlänter och rakt över avfartsrampen.

Det naturliga och trafikjämställda alternativet hade givetvis varit att det byggts en gång- och cykelbro över avfartsrampen. Norrköping. Cykelstaden. Pyttsann!!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s