Please MTV! Pimp my ride!

My ride: Salsa Bandito

Ni minns väl tv-showen från mitten av 2000-talet med rapparen Xzibit som programledare? Där tog de sig an rosthögar och renoverade dem, många gånger bortom rim och reson, till glamorösa lyxåk.

Jag har ju tagit mig an utmaningen Haglöfs Åre Extreme Challenge nästa sommar. Detta trots att cykelbenen är svaga och cykelgaraget ekar tomt. Kvar där det ett tag fanns 7 cyklar, finns nu enbart min helstela 26-tummare Salsa Bandito* en gång i tiden en kompetent xc-racer.

Att köpa ny cykel är väl för det mesta roligt och inspirerande, med tre års sjukskrivning har lämnat stora hål i cykelbudeten. Det tillsammans med det faktum att, även om min ambition är att genomföra träning inför och själva tävlingen, det trots allt finns en risk att jag inte kommer klara av det. Att då slanta upp för en ny mountainbike känns allt annat än bra. Planen är väl att strippa cykeln på pakethållare, skärmar och tunga komponenter och pimpa den med diverse godis som ligger på hyllorna. Bland annat den SID XC Team gaffel som sparade när NRS Ettan såldes av.

Om nu inte Xzibit eller någon annan välgörare ringer på dörren? På önskelistan står en framdämpad 29 tummare…

*har tagit en gammal Husqvarna damcykel under mina vingar men den är inte riktigt vad jag letar efter
Kommentera

