Cykelstaden Norrköping. En granskning del 6. Titta söderut för inspiration!

Danmark och Nederländerna ses som föredömmen bland cykelförespråkare och stadsplanerare med en mänsklig världsyn. Att vi med längtande blickar suktar över cykelinfrastruktur och allmänna attityder långt från dem här hemma är inte konstigt. Speciellt inte när man ser filmer som denna, från Groningen i Nederländerna.

I staden med 190 000 innevånare står cyklingen för 50% av alla transporter!Så det är inte konstigt att vi tittar söderut för inspiration, ideer och samarbeten. Men för hemstaden Norrköpings del så behöver man bara titta de fyra milen söderut till grannstaden Linköping.

För där Norrköping bygger en krånglig dubbelrondell över Söderleden, smal och med kraftiga svängar där man måste vrida huvudet ur led för att se kommande trafik, vilket denna lilla film försöker illustrera;

och cyklister allt som oftast antas vilja cykla omvägar lyckas man om och om igen i Linköping dra rakare och icke vägbane-korsande cykelbanor. Bergsrondellen här är bara ett exempel, Kallerstadsrondellen och även rondellen utanför SAAB mot Åtvidabergsvägen har även de liknande cykelvänliga lösningar.

Så även om Linköping kanske har en del kvar till Groningens eller Nederländernas och Danmarks nivåer, så är staden på östgötaslätten långt före den gamla industristaden nedanför Kolmårdsskogen.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s