En fördubbling. Men har bara nått halvvägs

VO2. Syreupptagningsförmåga. Kondition. Kärt barn har många namn. När jag sent i somras bestämde mig för att sikta mot nästa års upplaga av HÅEC – Haglöfs Åre Extreme Challenge, låg mitt konditionsvärde på 22 ml/O2/kg/min. Som en inte allt för vältränad gammal man. En mycket gammal man. En bidragande orsak till att jag ville förbättra syreupptagningsförmågan är dessutom den positiva inverkad ökad cirkulation har på kognitiva funktioner, hur bättre kondition eventuellt i mitt fall skulle innebära bättre minne och koncentrationsförmåga. Nu efter en tids idogt gnetande har det om inte fördubblats, så nära inpå. Dock är det en lång väg kvar till värdet för dryga tre år sedan*. Om det redan nu desstutom påverkat den kognitiva funktionen känns kanske lite tidigt att säga.

(c) Erik Sandberg

De här tre åren har ju inte bara inneburit en stor försämring av min kondition. Jag har även tappat massor med muskler, närmare bestämt ca 17 kilo, eller nästan 20 % av kroppsvikten. Det märktes inte till att börja med eftersom vågen visade ungefär samma; 96-97 kg. Men nogrannare mätning visade att jag sakta blivit ca 17 kilo fetare, och samtidigt 17 kg ”svagare”…

Men som sagt nu har det vänt(?). Jag har fått lite bättre flås även om det fortfarande är väldigt jobbigt att springa, men då främst för huvudet och ryggen. Jag har dessutom cyklat lite, även om de rena träningspassen varit få. Jag har cyklat till stan ett par tillfällen och det känns bra att få vara ute och känna vinden och dofterna igen. Jag försöker med ett styrkepass i veckan för att om möjligt bygga lite muskler. Bättre kost och regelbundna måltider utan att jag tröstäter tillsammans med den ökade aktivitetsnivån har gjort att rehabiliteringens påverkan på midjan nu är borta.

Jag har även gjort en tredje liten film, en liten cykel film;

* en liten mattelektion visar att jag behöver få upp mitt konditionsvärde till ca 60 ml/kg/min för att ha samma som innan olyckan 7.4 L /96 kg=76 ml/kg/min. Idag 6.0 L /79 kg=76 ml/kg/min
6 reaktioner på ”En fördubbling. Men har bara nått halvvägs

Kommentera

