Cykelkultur i Chile

Bland de första böcker jag försökte läsa när vår resa var bokad var Mikael Strandbergs reseberättelse; På cykel från Chile till Alaska.

Santiago CycleChic

För i början av december bär det av mot Sydamerika. Närmare bestämt Chile. Min fru har rötterna där och tillsammans  med mina svärföräldrar ska hon och jag och vår son spendera jul och nyår på det södra halvklotet.

Även om ingen direkt cykling är bestämd så kommer jag nog ta pulsen på Chile som cykelland och på Santiago som cykelstad. Får jag möjligheten kommer jag givetvis att försöka cykla lite. Vi tänker dessutom ta oss en bit norrut, till den lilla fula, som Lonely Planet beskriver den, hamnstaden Tocopilla.

Med cykeln i Chile

Vännen Daniel har tidigare varit och cyklat landsväg i Chile och helt klart finns det en hel del att hämta i Chile, både i forma av vackra vyer och häftiga cykelvägar.

Att cykelkultur är på framväxt i huvudstaden visar både det faktum att det finns en Santiago CycleChic, som både visar på vardagscyklande Santiagobor men också ger andra cykelrelaterade tips, samt det faktum att staden varje söndag stänger av en gata för cykling.

Fler cykelsidor från Chile:

Avslutar med ett par små filmer som visar på en levande DH-kultur, först från  Copa Chile 2013 i La Serena, en av städerna vi besöker på vår väg norrut;

och sedan från Valparaiso (tack Daniel)

Ser verkligen fram mot denna resa. En möjlighet för oss att lära känna det ursprung från vilket min fru kommer från. Att få träffa släktingar. Att få se och uppleva  nya platser. Och kanske även smaka lite på cykelkulturen i Chile.

Vamos a Chile!

PS. Har du erfarenhet av cykling i Chile? Kontakta mig! DS

Kommentera

