Cykelstaden Norrköping. En granskning del 8. Bilstaden!

Tidigare i höstas var det Europeiska trafikantveckan. Veckan kröntes för Norrköpings del med information, e-cykelprovning och tipspromenad på ”skuggsidan” av Skvallertorget. Skvallertorget – detta gångfartsområde där det, i alla fall om man ska tro skylten, välkomnas bollspelande barn och fotgängare. Skvallertorget, Norrköpings kanske mest levande torg, där det ligger mellan Campus och city, mitt i Industrilandskapet.

När jag konfronterade de ansvariga varför den så blyga, försiktiga och undanskymda platsen, fick jag svaret att de inte fick tillstånd att stå mer centralt och att ingen ville ta den striden.

Döm av min förvåning när jag gick förbi där idag! Där stod inte mindre än fyra felparkerade små bilar i någon form av pr-jippo. Det fanns till och med mini-bilkramare där som sprang och delade ut godis till förbipasserande. När jag frågade en av mini-arrangörerna hade de minsann tillstånd! Jaha tänkte jag, tillstånd kanske men de visste tydligen inte att det är en minuts tomgångskörning i innerstaden. Ur en av mini-bilar spyddes inte bara avgaser ut, en högtalare gjorde sitt bästa att överrösta trafikbruset…

Om det är så att de verkligen hade tillstånd är det bara att beklaga, hade de inte det kan kommunen i alla fall skicka p-böter till mini-människorna, jag har bildbevis…

Kommentera

