Bilen ett måste?

Ett måste?

Oppositionsrådet Karin Jonsson (c) skrev i går på lokaltidningens insändarsida att bilen även fortsättningsvis kommer vara ett måste för många.

Bakgrunden är en insändare som den ökände bilism-kramaren @Bilfront anklagar det centerpartistiska ungdomsförbundet för att vara ett bilfientligt storstadsparti. Vidare frågar motorlobbyisten om bilen har en plats i staden och på landet, i framtidens Sverige?

Här säger oppositionsrådet att de som centerpartister är ”införstådda med vad bilen har för betydelse”. Att bilen är ett måste för alla som bor utanför våra städer. Alla! Kanske är det läge att påminna oppositionsrådet och centerpartiet att 85%, åttiofem procent, av Sveriges befolkning bor i en tätort(1). 8 miljoner människor är det! Givetvis är inte alla dessa tätorter stora som Stockholm där 80% av bilresorna  är 10 km eller kortare, eller ens stora som Norrköping, där 75% av innevånarna har 3 km eller mindre till skola och arbete. Så ett visst behov av bilen kan finnas. Nu är det ju inte de 15% av befolkningen som bor på landsbygden som korkar igen våra vägar och gator. Det är alla andra som av bekvämlighet, slentrianmässigt väljer bilen. ”Införstådda med bilens betydelse”. Jag undrar verkligen det. Är det så att man är införstådda i vad bilismen har gjort för att göra sig själv behövd. I rosaskimrande moln målas frihet och självständighet upp av bilbranschen. Samtidigt som massbilismen har lett till att både kommersiell och offentlig service monteras ned och centreras till storköpslador vid våra motorvägar. Ja, människor kanske måste ha sin bil, lite på samma sätt som heroinisten måste ha sin nästa ”fix”, som alkolisten måste ha en sup, som rökaren sin cigarett. Liknelsen med rökning är bra på många nivåer, vi drabbas ju alla av passiv bilism. Påståendet att ”bilkörning är 2000-talets rökning” känns klockren.

Som så många andra ställer sedan oppositionsrådet sin tilltro till tekniken, till bilindustrin för att komma upp med nya tekniska lösningar som ska minska miljöpåverkan från bilen. Förnybara bränslen är ett annat alternativ menar hon. Bilbranschen har väl vi flera tillfällen visat vad de tycker om alternativa fordonstyper. När Kalifornien på nittiotalet försökte gå i bräschen med elbilen var motorjättarna snabba med att sätta en dolk i ryggen på detta:

Senast förra veckan avslöjades miljondonation från familjen bakom BMW-koncernen till CDU straxt innan omröstning om CO2-utsläpp begränsningar i den tyska riksdagen.

Förnybara bränslen må vara bra. Men frågan är om den utveckling vi ser där regnskog skövlas för våra etanolbilars bränsle, och samtidigt leder till ekonomisk och ekologisk katastrof(2,3,4), samtidigt som vi utanför staden asfalterar regionens, och kanske landets, bördigaste jordar för logistiklådor, storköpstempel och parkeringsplatser.

Till sitt försvar ska sägas att oppositionsrådet nämner exempelvis bilpooler. Men vi måste börja se bristerna i och följderna av massbilismen. Till att börja med är ju bilens verkningsgrad oerhört dålig. Vi kör runt i stora kombibilar, med skälet att vi behöver köpa blomjord på våren. Lite som om vi alla skulle ha en jumbojet på bakgården eftersom vi ska till solen en gång om året. Det är i snitt 1,2 person per bil och bilresa. Någonstans kring en halv procent av energin i bränslet används till att frakta personen i bilen. Det mesta går åt för att värma vattnet i kylaren.

Vi har redan i dag verktygen för radikalt förändra detta. Samåkning, kollektivtrafik och framför allt ny informationsteknik. Vi måste sluta upp att frakta oss själva till ”arbetsplatser” när själva arbetet för många är virtuellt.

Hoppas oppositionsrådet förstår att ungdomsförbundet inte är bilfientligt utan människovänligt!

  1. http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_Sveriges_t%C3%A4torter
  2. http://www.newsmill.se/artikel/2011/03/27/etanolbilsbluffen-f-rst-r-regnskogar
  3. http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikfragan/article266965.ece
  4. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3345&artikel=5139287

PS Stöd Fredrik Gerttens nya projekt Bikes vs Cars

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s