Var hens rätt!

Håll Sverige Rent

Allemansrätten. Eller kanske allehensrätten? Vilken fantastik möjlighet den är för oss alla att ta del av kanske det viktigaste vi har; vår natur. Som uppväxt i Sverige tar vi den kanske för givet? Håll Sverige Rent har nu en kampanj som uppmanar oss att vara rädda om vår arena. En självklarhet för många, men samtidigt helt främmande för andra. Hur många gånger har man inte sett engångsgrillar, påsklämmor och tomflaskor ligga slängda ute i naturen? Eller för den delen omslagspapper till energibars och tomma gels ligga slängda på stigen? Hur svårt kan det egentligen vara att ta med sig hem det man en gång tog med sig ut? Sunt förnuft kan man tycka. Sunt förnuft både också vara ledordet tillsammans med respekt för andra när man möter andra människor ute i naturen; svampplockare, hundägare, vandrare eller andra.

Slitage?

Att det kan uppkomma konflikter mellan olika utövare, speciellt i populära områden nära våra större städer, är inte så konstigt. Det kan bli trångt på stigen. Vi som cyklister får då dra vår del till lasset och visa hänsyn, sänka farten, hälsa och se till att det där pappret från ”powerkakan” verkligen hamnar i ryggfickan. Kanske då så slipper vi bära hundhuvudet för det slitage som ibland debatteras? Studier har dessutom visat att vandrare och cyklister sliter ungefär lika mycket på stigar och att sönderkörda partier oftast haft påhälsning av motorcyklar. Sedan bleknar ju allt stigslitage i jämförelse med ett modernt avverkat skogsparti. Att se kvadratkilometrar kalhyggen och samtidigt höra hur vi sliter på stigarna går inte riktigt i hop för mig. Och varför måste avverkningsmaskiner alltid åka längs vandringsleder och utmärkta stigar??

Svensk sylt, men har de rent mjöl i påsen?

Men visst, jag kan till viss del förstå kritiken mot Allemansrätten. Speciellt den som gäller ekonomisk vinning på annans mark. Ska markägare ha del av intäkter från verksamhet på deras ägor? Speciellt viktig tycker jag frågan blir när det kommer till bär och sylt. Svenska bär läser man på förpackningen, svenska ekologiska bär till och med. Svenska lingon och blåbär, hipp hurra! Samtidigt efterfrågar jag rättvisemärkt sylt, fairtrade-blåbär till pannkakorna. Att samvetslösa individer importerar arbetskraft under närmast slavliknande förhållanden för att vi ska få billig svensk sylt på bordet borde få oss alla att skämmas…

Skogsbus!

För mig är Allemansrätten viktig, och jag har som pappa och även ledare i Friluftsfrämjandet, försökt lära min son och andra barn om Allemansrättens möjligheter och begränsningar. När jag växte upp var vi ofta ute i naturen. Jag och min fru försöker föra detta vidare och tillsammans med sonen är vi ute så ofta som tillfälle ges. I och med min olycka har jag dessutom fått fördjupad insikt i den läkande kraft naturen besitter. Något som många andra i min situation också vittnar om.

Skriv under på att du tycker att allemansrätten är viktig och att du är en av de som tar ansvar.
Testa dina kunskaper om allemansrätten och tävla om fina priser – har du koll på vad som gäller?
Få fler att ställa upp för allemansrätten och posta det här inlägget i din blogg!
Läs mer om kampanjen och de idrottsprofiler som ställer upp för allemansrätten.
2 reaktioner på ”Var hens rätt!

  1. Jag garanterar personligen att lingonen i den lingonsylt du äter uppfyller alla rättvisekrav, Magnus. Inget barnarbete skedde heller, de lekte mest.

    Gilla

Kommentera

