Sluta upp fjäska för cyklister

…löd insändaren för en vecka sedan. Och jag kan förstå den uppretade fotgängaren*. Eller i alla fall hens frustration över dåligt snöröjda gångbanor. Om inte annat för att det innebär att fotgängarna väljer det snöröjda cykelfältet före gångbanan vilket i sin tur kan leda till irritation mellan fotgängare och cyklister.

Snöröjning är ett ämne som engagerar. Se bara på denna, som tycker det  är bättre utan saltning på cykelbanorna. Min personliga åsikt är dock att ordentligt genomförd sop/saltning är en utmärkt snöröjning och halkbekämpningsmetod. Problem kan dock uppkomma då snöröjning av vägar intill leder till att plogen kastar in snö i cykelfältet, att det går för lång till mellan sop/saltningstillfällena. Att man sedan får tvätta av sin cykel, vintertid likt sommartid, är inte konstigt. Min magkänsla är till och med att underhållet och slitaget på mina cyklar har varit mindre sedan Norrköpings kommun införde sopsaltning. Den gode och kloke Krister Isaksson ställde frågan på Twitter hur man upplever just detta. Problemet är väl att det dock är ganska svårt att utvärdera då man ofta tvingas cykla på underlag med olika snöröjningsmetoder.

Avslutar med ett par bilder av dels snöröjning som inte kan anklagas för att fjäska för cyklister, då man sopsaltat gångfältet av g/c-banan och en där man inte röjt alls;

* Nej! Jag skämtar! Jag tycker faktiskt att man ska fjäska för cyklister och fotgängare då de bägge trafikantslagen gör våra städer och samhällen till bättre platser att leva…

Kommentera

