Svart i rutan och vilket ansvar har de aktiva?

Gay?

Men hallå varför skriver Velonavia nu om vinter-OS kanske du tänker? Cykling är väl inte med på OS-programmet i Sotchi? Nej, du har givetvis helt rätt. Även om det går alldeles utmärkt att cykla på vintern så är inte cykling med i vinterspelen. Dessutom är väl ryska cyklister de enda som inte skulle vilja vinna en världsmästartröja i cykling med rädsla för att fängslas för att ha spridit homosexuell propaganda? Dessutom så rakar ju cyklister benen. Det vet man ju vad det betyder?! Skäms på er, eller как вам не стыдно!

Men jag gillar vintersport och skulle spelen avgjorts i Salzburg eller Pyeongchang så skulle jag suttit bänkad framför TV:n men inte nu. Det enda värt att se från Sotchi har redan visats; Uppdrag Gransknings två program de senaste två veckorna.

Så för mig är valet enkelt. Jag avstår vinter-OS. Jag kommer även avstå Coca-Cola, McDonalds och övriga huvudsponsorer så gott som det är möjligt. Dessutom har jag skrivit under All Outs namninsamling. Att avstå homofob-OS blev ju än lättare när SOK valde att torska sändningsrättigheterna till reklam-tv. Nu ska istället Viasat visa spelen med Klüft, Wiberg och Anja Pärson (!!) som ”experter” och Wenström och Zachrisson som ankare. Grattis!

Det slog mig igår när vi pratade om OS att även idrottarna har ett ansvar. Eller? Åker man till ett land och tävlar, där man vet homosexuella misshandlas öppet på gator? Bryr man sig inte? Eller är det bara så att hen bunden till samarbetsavtal med förbund och sponsorer får ”hora” runt där hen väl skickas?

Avslutningsvis vill jag bara dela denna underbara bild från Google om du inte sett den redan:

Kommentera

