Fyra månader till HÅEC. Ett träningsretrospektiv!

Vintercykling när den är som bäst!

Snöslasket slår mot rutan och jag är glad att det står vilodag i kalendern*. Inte för att det hade varit någon ide att träna i dag i alla fall. Huvudvärken och hjärntrötthet håller mig på mattan. Jag avstod värktabletter i går för att kunna dricka ett halvt glas vin med frugan i går kväll. Gott men nu får man sota för det. ”Baksmälla” utan att ha druckit speciellt. Jippi!

*Har ju försökt att göra upp en plan vad gäller träningen inför Haglöfs Åre Extreme Challenge. Märkvärdigt svårt trots att man pysslat med friskvård, styrketräning och spinning i nära 25 år och trots att man ”mulletränade” flitigt tidigare.

Ett första steg i planeringen för våren och sommaren fram till HÅEC är att titta tillbaka på hur träningen såg ut förut. Så med reservation för att jag glömmer något, här kommer en multisportträningsvecka anno dazumal;

Måndag

20 km cykling jobbet t.o.r

120 min egen spinning

60 min spinning som instruktör

Tisdag

20 km cykling jobbet t.o.r

30 min styrketräning

30 – 60 min löpning

Onsdag

20 km cykling jobbet t.o.r + en extra sväng före jobbet på 60 min

Torsdag – ”vilodag”

enbart 20 km cykling jobbet t.o.r

Fredag

20 km cykling jobbet t.o.r

45 min spinning som instruktör

30 – 60 min löpning

Lördag

120 – 180 min mountainbike

Söndag

60 – 120 min löpning

Givetvis såg träningsprogrammet olika ut, olika delar på året. Försökte att från och med april – maj paddla minst en gång/vecka. Oftast blev det Ågelsjön norr om Norrköping som var träningssjön. Följde man stranden ett varv blev det cirka 9 km paddling. Det hela avslutades med ett varv till fots.

Det var länge sen jag plocka’ några blommor…

Till synes fick jag ganska mycket gratis träning i och med att jag cykelpendlade året runt. Tycker det är ett utmärkt grundträningssätt. Lite olika vägar, och om familjeschemat tillåter, lite bonuscykling, en omväg eller så, någon gång i veckan.

De första åren, i och med att jag då bodde centralt, blev det mindre cykling och mer löpning. Vet att jag följde ett halv-mara program. Tror det var på marathon.se som jag hittade det. Även om det idag känns som en evighet sedan, och nära på ett omöjligt mål, var jag då en ganska hygglig löpare med 9:30 på 3 km, 16:58 på 5 km (stadslopp) och terrängmilen under 40 min.

Mindre kul vintercykling…

Så ny sitter jag och stirrar på kalender och försöker ”värka” ram ett träningsupplägg. Det har ju i och med mina skador och kognitiva funktionshinder tillkommit några nya variabler att beakta. Hitta balansen mellan aktiviteter och vila, det är nummer ett. Även om kroppen sakta blir starkare så är återhämtningen, både fysiskt och mentalt, mycket långsammare nu.

Några fasta punkter, några hörnstenar, finns det dock:

  • styrketräning. Har länge varit ett fan av infrekvent, intensiv och progresiv styrketräning. Nu kör jag på X-Force Factory Fitness. En världsunik, svenskutvecklad och svensktillverkad träningsmaskin som ökar den eccentriska, den negativa, belastningen med 40 %.
  • vattengymnastiken på US i Linköping. Dämpad belysning och tystnad råder. Ett individuellt program som jag kör en gång/vecka med uppföljning av min sjukgymnast
  • paddelträning. Just nu i paddelmaskin, men så fort som isen släpper, IRL så att säga. Får se om man kan återupprepa paddelformen från förr då vi var bland de snabbaste i duo-klassen

Men för övrigt står det still i huvudet. Hur ska jag lägga upp löpträningen? Hur mycket cykling? Vad säger kroppen? Och knoppen? Finns anledning att återkomma till ämnet multisportträning. Och ligger du just nu i hårdträning inför HÅEC, eller något annat multiäventyr? Hur tänker du?

Kommentera

