Velonavia och X-Force

Foto: http://www.drdarden.com

Min första kontakt med högintensiv och infrekvent styrketräning var under den sista delan av 80-talet. Det som jag först trodde var en fisk- och skaldjursrestaurant visade sig vara ett gym! Jag på ett gym? Den något schablonartade bilden av en mörk källare som doftade krita och ammoniak och där neandertal-liknande figurer i urtvättade linnen med texten Golds gym skyfflade omkring kom snabbt på skam. I den ljusa lokalen på Stockholmsvägen hade Nautilus slagit upp portarna och jag var fast. Fast var jag också i den typen av träning. Kort och intensiv styrketräning max två – tre gånger i veckan där man hela tiden strävade efter proggresiv träning. Ganska långt ifrån den gällande normen om par – tre ”set” och en massa övningar, helst hela veckan. (Har ni förresten tänkt på att gammeldags, traditionell styrketräning, väldigt mycket liknar intervallträning hos konditionsidrottare?)

X-Force Factory Fitness

Mycket vatten har runnit under broarna sedan dess; jag kom till att börja arbeta som först styrketräningsinstruktör och sedan även spinninginstruktör. Gymvärlden har lämnat källarna och människor av alla de typer tränar nu på gym. Träningstrender har på dessa tjugofem år också kommit och gått; step, box och pump. Yoga, pilates och crosstraining. Man ska slänga med gamla kanonkulor och dra i gummiband. Det är PT, men vare sig ptv eller h? Nu pratas det funktionell träning. Funktionell? Tänker inte sk*ta i det blå skåpet, utan kan bara tillstå att för mig är träningsfilosofin klar. Kort, sällan och intensivt. I alla fall vad gäller styrketräning. Det ger mig utrymme till att bli en bättre kanotist, löpare och cyklist i de respektive grenarnas naturliga miljöer; i kajaken, i spåret och på cykeln.

Så jag är jätteglad att Mats, Björn, Peter, Acke, Ellington och dom andra bakom X-Force har gett mig det mest effektiva styrketräningsredskapet!

Kommentera

