2014, året då cykling blir en valfråga?

Höger eller vänster?

Den 14:e september i år är det åter dags att välja förtroendevalda till kommun, landsting och riksdag. Här i Norrköping har den senaste mandatperioden Socialdemokraterna med stöd av Miljöpartiet och Vänsterpartiet hållt i styret. Velonavia tänkte likt den alltid läsvärde Krister Isaksson på Bicycling ta tempen på partierna vad gäller cykling som valfråga. Denna gång ur ett lokalt och regionalt perspektiv.

Vem ska jag tro på, tro på…

Detta är brevet som i dagarna skickas ut till Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Vänsterpartiet, Moderaterna, Centerpartiet, Folkpartiet, Kristdemokraterna samt Sverigedemokraterna. Dessutom till Sveriges Pensionärers Intresseparti, Feministiskt Initiativ, Piratpartiet och Kommunistiska partiet.

I september går landet åter till val i kommun, landsting och riksdag. Cykeln och cykling kan vid en första anblick ses som en marginell fråga. Speciellt i relation till frågor som sysselsättning där Norrköping drabbats hårt den sista tiden av nedläggningar, europeiskt säkerhetsarbete där Rysslands agerande på Krimhalvön kan tänkas ställa frågan om det svenska försvaret i blickfånget. Tittar man dock på cykling ur ett folkhälso- och miljöperspektiv så kommer ämnet i ett helt annat ljus.

  1. Är cykeln och cykling en viktig fråga för Er?
  2. Hur ser Ni på Norrköping som cykelstad? Lever kommunen upp till epitetet?
  3. De senaste fyra åren har Ni regerat/suttit i opposition. Vilken av de cykelrelaterade frågorna är Ni mest nöjda med/anser Ni har försummats mest?
  4. Norrköping är trots allt en ganska liten stad där ca 70% av invånarna har 3 km eller mindre till skola och arbete. På vilket sätt vill Ni få fler att välja bort bilen till förmån för cykel och kollektivtrafik?
  5. Att barn som går och cyklar till skolan presterar bättre än barn som åker bil är ett känt faktum. Detta till trots är trenden att allt fler skjutsas till skolan. Landets, och stadens rektorer, ser just bilskjutsande föräldrar som ett stort säkerhetsproblem utanför våra skolor. Bekvämlighet, tidspress och säkerhet anges ofta som anledning. Vilket ansvar har kommunen för att upplysa föräldrar om detta? Vad kan göras för att få fler barn och ungdomar som går och cyklar till skolan?
  6. Även arbetsgivare har mycket att vinna på att de anställda cyklar. Cyklande arbetstagare har lägre sjukfrånvaro och gör färre misstag än de som åkt bil. Hur kan Norrköpings kommun som största arbetsgivare påverka de anställda att välja bort bilen vid resor till arbetet? Ska Norrköpings kommun verka för, där det är tillämpligt, att anställda distansarbetar? Hur ska kommunen minska bilåkande i tjänsten?
  7. Om vi lyfter frågan till en regional nivå, hur vill Ni se att cyklingen utvecklas? Det kan gälla cykelvägar mellan städer och kommuner. Till exempel den omdiskuterade vägen till Finspång men även norrut mot Simonstorp och Katrineholm. Hur ser ni på ett hyrcykelsystem, exempelvis i samarbete med Linköpings kommun och Östgötatrafiken? Att man under resor inom regionen på ett enkelt sätt kan ta med sig cykel exempelvis på tåg ses som en naturlighet på andra platser. Vad är Er åsikt i frågan vad gäller Norrköping och Östergötland?
  8. Förvisso en riksfråga, men hur ser Ni på en skattesubvention liknande bruttolöneavdraget för datorer, men denna gång för cykelinköp? Storbrittanien har länge haft ett framgångsrikt sådant?
  9. Om Ni efter valet får förlängt förtroende/kommer till makten, hur vill Ni fortsätta utveckla Norrköping som cykelstad? Finns det ett drömprojekt?
  10. Vill Ni tillägga något?
Annonser

2 reaktioner på ”2014, året då cykling blir en valfråga?

  1. Det är ju verkligen en viktig fråga, hur partierna ser på cyklingen. Speciellt lokalt. Kanske skulle sätta mig och göra nåt liknande till kommunpolitikerna här. Skövde är i mina ögon en väldigt cykelovänlig stad.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s