Jag en hycklare?

Knappt hade jag publicerat inlägget härom dagen där jag på en bild visade min cykelhjälm innan det första anonyma mailet ramlade in i mailboxen; ”Du är en hycklare som pratar skit om cykelhjälmar när du sedan använder en själv” stod det. Så i dag ytterligare ett mail som åter beskyllde mig för hyckleri och ”du som själv skadats i en olycka borde veta bättre”.

Utan
Med

Så för att reda ut begreppen ännu en gång (troligtvis inte den sista), det här är min ståndpunkt; hjälmbruk är och ska vara frivilligt*, om man okritiskt propagerar hjälmbruk och till och med hjälmlag ska man vara medveten om att det leder till färre cyklande, länder som infört cykelhjälmslag har relativt fler huvudskador efter laginförande än före, cykling med eller utan hjälm har mångfalt större fördelar än risker jämfört med att avstå att cykla, om jag cyklar för att träna eller tävla bär jag hjälm, om jag cyklar för att köpa mjölk på Konsum har jag inte hjälm. Jag bär inte flamsäker Nomexdräkt, balaklava och integral-hjälm när jag åker bil. Jag har inte flytväst när jag duschar. Så är det! Om det gör mig till en hycklare må så vara!

Trevlig helg.

*för personer över 15 år
5 reaktioner på ”Jag en hycklare?

  1. Det skall definitivt vara frivilligt med hjälm för vuxna. Jag kör helst utan när jag är ute och vardagscyklar. Hjälm när jag kör MTB pass. Eller ja, inte alltid när jag kör MTB, borde nog bli bättre där. Ser i alla fall inget hyckleri. 🙂

    Gilla

  2. Vill rekommendera hjälm även för vardagscyklingen, om än dock inte någon hjälmlag. Har en hustru som gjorde en lösgrusvurpa härmodagen under en alldeles vanlig cykeltur. Hjälmen gjorde att hon klarade huvudet i princip helskinnat, förutom ett mindre hack i hakan. Mitt i pannen på hjälmen fanns en tydlig buckla efter en vass sten…

    Gilla

    1. Återigen en vurpa på grund av dålig infrastruktur. Svensk reaktion: hjälm. Nederländsk reaktion: anpassa och förbättra infrastrukturen. I det här fallet, sluta använda grus på cykelbanor, det är mycket farligare med grus än utan grus.

      Gilla

Kommentera

