Gubbvad!

Redan i höstas när jag återupptog löpningen så sakteliga hade jag känningar i vaden/erna. En krampliknade smärta som oftast började nära hälsenan och sedan gick upp i vadmuskeln med intensiv smärta som tvingade mig avbryta passet. Fem veckors avbrott från träningen under familjens resa i Chile gjorde att vaderna läkte. Nu under vårvinterna har jag främst hasat mig runt i skogen, på stigar och ospårat och mina vader har känts bra. Så varför ska lite jogg på platten ge mig besvären åter?

Snygga glajjor

Vad är nu gubbvad, eller gumvad, eller henvad? Som namnet antyder drabbas främst lite äldre individer. (Även om jag för evigt ser mig som ”tjutju”) Trots modern medicin och diagnostik vet läkarvetenskapen ännu inte riktigt vad som orsakar gubbvad. Det finns tex inte någon svensk medicinsk term. Den engelska ”chronic muscle tear” är väl närmast. Små bristningar eller sträckningar som lämnade obehandlade riskerar att bli kroniska. Om vården saknar kunskap så diskuteras gubbvad flitigt i olika löparforum och i orienteringsvärlden är det välbekant. Dessutom är det så att det oftast drabbar löpare på lite högre nivå, inte så ofta vardagsmotionärer.

Hur behandlar man då gubbvaden? I det akuta läget, PRICE! Protection, Rest, Ice, Compression och Elevation. Sluta springa (det brukar smärtan hjälpa till med), Vila, Kyl ner området, Kompression – tex ett tryckförband och till sist Högläge.

Sedan är det viktigt att man tittar på en eventuella bakomliggande orsaker och åtgärdar dem. Eccentrisk, det vill säga negativ, träning brukar vara rådet man får för att stärka musklerna. 3 x 15 repetitioner med både rakt och böjt ben. Se klippen nedan

Läs mer vad den utmärkte Peter Holgerson säger om gubbvad på Marathon.se

Själv har jag nu löpförbud under två veckor för att låta bristningen läka. Ska smyga igång med eccentrisk träning om en vecka och får hålla uppe cirkultation och kondition med hjälp av cykeln och kajaken. Tack till Mattias på Citykiropraktiken för råd och hjälp!

Kommentera

