Cykelvalåret 2014. Jörgen Rundgren (M) svarar på Velonavias frågor

Den närmaste tiden kommer Velonavia att redovisa de svar som kommit in på mitt inlägg från den 4:e mars; http://velonavia.outsideonline.se/2014/03/04/2014-aret-da-cykling-blir-en-valfraga/. Först ut* är Jörgen Rundgren (M)

Är cykeln och cykling en viktig fråga för Er?

 Ja, cyklar en hel del själv!

Hur ser Ni på Norrköping som cykelstad? Lever kommunen upp till epitetet?

Delvis. Vi tog en bra cykelplan för några år sedan och det finns ett intresse över partigränserna.

De senaste fyra åren har Ni suttit i opposition. Vilken av de cykelrelaterade frågorna anser Ni har försummats mest?

De rödgröna har glömt bort att driva cykelplanen.

Norrköping är trots allt en ganska liten stad där ca 70% av invånarna har 3 km eller mindre till skola och arbete. På vilket sätt vill Ni få fler att välja bort bilen till förmån för cykel och kollektivtrafik?

Satsa på spårvagnar. det ger resultat. Fortsätt med cykelplanen.

Att barn som går och cyklar till skolan presterar bättre än barn som åker bil är ett känt faktum. Detta till trots är trenden att allt fler skjutsas till skolan. Landets, och stadens rektorer, ser just bilskjutsande föräldrar som ett stort säkerhetsproblem utanför våra skolor. Bekvämlighet, tidspress och säkerhet anges ofta som anledning. Vilket ansvar har kommunen för att upplysa föräldrar om detta? Vad kan göras för att få fler barn och ungdomar som går och cyklar till skolan?

Information och att se över avstånsdreglerna för att uppmuntra mer cyklande.

Även arbetsgivare har mycket att vinna på att de anställda cyklar. Cyklande arbetstagare har lägre sjukfrånvaro och gör färre misstag än de som åkt bil. Hur kan Norrköpings kommun som största arbetsgivare påverka de anställda att välja bort bilen vid resor till arbetet? Ska Norrköpings kommun verka för, där det är tillämpligt, att anställda distansarbetar? Hur ska kommunen minska bilåkande i tjänsten?

Satsa på fler cykelkampanjer och uppmuntra distaansarbete, även för lärare.

Om vi lyfter frågan till en regional nivå, hur vill Ni se att cyklingen utvecklas? Det kan gälla cykelvägar mellan städer och kommuner. Till exempel den omdiskuterade vägen till Finspång men även norrut mot Simonstorp och Katrineholm. Hur ser ni på ett hyrcykelsystem, exempelvis i samarbete med Linköpings kommun och Östgötatrafiken? Att man under resor inom regionen på ett enkelt sätt kan ta med sig cykel exempelvis på tåg ses som en naturlighet på andra platser. Vad är Er åsikt i frågan vad gäller Norrköping och Östergötland?

Det kan göras mer för att underlätta för att ta med cykel på tågen. Lär av Holland och Schweiz.

Förvisso en riksfråga, men hur ser Ni på en skattesubvention liknande bruttolöneavdraget för datorer, men denna gång för cykelinköp? Storbrittanien har länge haft ett framgångsrikt sådant?

Helt OK att pröva detta tillfälligt.

Om Ni efter valet kommer till makten, hur vill Ni fortsätta utveckla Norrköping som cykelstad? Finns det ett drömprojekt?

Ja, om det blir en ny majoritet så finns det alla möjligheter 🙂

Vill Ni tillägga något?

Nej.

*Svaren kommer att publiceras 2 svar per vecka i den ordning som de inkom tillVelonavia

 

Annonser

5 reaktioner på ”Cykelvalåret 2014. Jörgen Rundgren (M) svarar på Velonavias frågor

  1. ”Det kan göras mer för att underlätta för att ta med cykel på tågen. Lär av Holland och Schweiz.” Han kanske ska börja med att passera länsgränsen…

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s