Pressmeddelande: Sveriges största kommuner inför ”varannandags”-bilism från 2016

Kallt, men nyheten värmde presskåren

Miljökonferens avslutad

Dagen efter att FN´s  klimatpanel IPCC presenterat avslutat sitt tionde möte i Yokohama, Japan samlades representanter för Sveriges tio största kommuner under måndagen i ett kylslaget Stockholm till miljökongress anordnad av Transportstyrelsen, Stockholm stad, SKL – Sveriges Kommuner och Landsting och Miljödepartementet. Kongressens värdpar, trafikborggarrådet Ulla Hamilton (M) och miljöborgarrådet Per Ankersjö (C) berättade sent på måndagskvällen om vad de menade var ett historiskt och nödvändigt steg. ”Vi kan inte längre vänta. Vi kan inte avvakta till våra medborgares luft är lika dåliga som Parisarnas” berättade miljöborgarrådet med hänvisning till beslutet tidigare i vår från Frankrikes huvudstad där man på grund av smog tvingades införa begränsningar i biltrafiken. Ulla Hamilton berättar vidare; ”Det är dags att visa att vi menar allvar. Det är dags att sätta ner foten. Bromsfoten!”

Snart ett minne blott!

Trängselavgifter avskaffas!

2016 blir året då Stockholm och Göteborg kommer att införa detta beslut. Under 2017 – 2020 kommer sedan Malmö, Uppsala, Västerås och övriga större städer införa systemet. De två första städerna är de som har kommit längst i dagsläget, i och med de redan införda trängselavgifterna. Tanken är att nyutvecklad teknik från Chalmers ska integreras i den redan befintliga tullstationerna. En kamera kommer att läsa av nummerplåten och avgöra om fordonet får framföras den givna dagen. Är så ej fallet kommer en bot på 2400 kronor per dygn att utfärdas. I och med införandet av varannandags-trafik så kommer trängselavgifterna att skrotas. Per Ankersjö menade att teknikkostnaden i detta första skede på cirka 470 miljoner kronor är ett litet pris att betala för att förbättra livskvaliteten för Sveriges innevånare. ”Varje år dödar biltrafiken tusentals svenskar. Kanske inte direkt, men i och med dess utsläpp” berättade Per Ankersjö vidare.

Skrotas!

Förbifarten skrotas

Ulla Hamilton meddelade samtidigt att flera infrastruktursatsningar nu kommer att omprövas. Däribland den så omtalade ”Förbifart Stockholm”. Beräkningar gjorda av revisionsbolaget KSMB visar att efterfrågan på biltrafiken kommer att minska med nära hälften vilket gör att dagens bilköer dramatiskt kommer att minska. Införandet av varannandags-trafik kommer dessutom att ställa krav på satsningar av utbyggnation av såväl gång- och cykelvägar samt kollektivtrafik. Dessa satsningar kommer nu kunna genomföras då ”finansiella medel flyttas från meningslösa 1900-tals lösningar och in i en hållbar framtid” avslutar Per Ankersjö.

Läs pressreleasen i sin helhet. För kommentarer hänvisas till Frida Demervall, pressansvarig för stadsmiljöborgarrådet Per Ankersjö (C).

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s