Cykelvalåret 2014. Cecilia Ambjörn (V) svarar på Velonavias frågor

Turen har kommit till Vänsterpartiets Cecilia Ambjörn;

Är cykeln och cykling en viktig fråga för Er?

Det är en högprioriterad fråga, både vad gäller cykelbanor (trafiksäkerhet), cykelpumpar, cykelställ. Helst skulle vi vilja se fler nya saker, som plattor i Göteborg, där det blir grönt ljus för cyklister, cykelboxar, mm.

Hur ser Ni på Norrköping som cykelstad? Lever kommunen upp till epitetet?

Nej det gör vi inte. Det finns väldigt mycket kvar att göra.

De senaste fyra åren har Ni regerat. Vilken av de cykelrelaterade frågorna är Ni mest nöjda med?

Vi har satsat ganska mycket på utbyggnad varje år, men det har hård konkurrens med andra investeringar. Det är vi nöjda med under de svåra ekonomiska förutsättningar som vi har i konkurrens med andra behov.

Norrköping är trots allt en ganska liten stad där ca 70% av invånarna har 3 km eller mindre till skola och arbete. På vilket sätt vill Ni få fler att välja bort bilen till förmån för cykel och kollektivtrafik?

Först ska förutsättningarna finnas. Vi vill ha spårväg till Vrinnevisjukhuset, lägre taxor och betydligt fler cykelbanor på både kommunens och Trafikverkets vägar/gator.

Att barn som går och cyklar till skolan presterar bättre än barn som åker bil är ett känt faktum. Detta till trots är trenden att allt fler skjutsas till skolan. Landets, och stadens rektorer, ser just bilskjutsande föräldrar som ett stort säkerhetsproblem utanför våra skolor. Bekvämlighet, tidspress och säkerhet anges ofta som anledning. Vilket ansvar har kommunen för att upplysa föräldrar om detta? Vad kan göras för att få fler barn och ungdomar som går och cyklar till skolan?

Här vi ett speciellt projekt, där c:a 3 skolor varje år erbjuds information om hur färre ska ta bilen för att köra barnen. Vi bygger också om infrastrukturen vid skolor för att öka säkerheten för gående och cyklande barn.

Även arbetsgivare har mycket att vinna på att de anställda cyklar. Cyklande arbetstagare har lägre sjukfrånvaro och gör färre misstag än de som åkt bil. Hur kan Norrköpings kommun som största arbetsgivare påverka de anställda att välja bort bilen vid resor till arbetet? Ska Norrköpings kommun verka för, där det är tillämpligt, att anställda distansarbetar? Hur ska kommunen minska bilåkande i tjänsten?

Kanske inte en politisk fråga i första hand. Efter 10 års påpekande har vi nu fått cykelställ under tak vid kommunhuset Rosen.

Om vi lyfter frågan till en regional nivå, hur vill Ni se att cyklingen utvecklas? Det kan gälla cykelvägar mellan städer och kommuner. Till exempel den omdiskuterade vägen till Finspång men även norrut mot Simonstorp och Katrineholm.

Händer litet, pga av Trafikverket, de kräver även 50 % medfinansiering av kommunerna. Vi har dock cykelbana på gång mellan Skärblacka och Mårängsbadet och utefter Djurövägen.

Återigen Trafikverket har ett stort ansvar här (gällande Finspång och Simonstorp/Katrineholm red. anm)

Hur ser ni på ett hyrcykelsystem, exempelvis i samarbete med Linköpings kommun och Östgötatrafiken? Att man under resor inom regionen på ett enkelt sätt kan ta med sig cykel exempelvis på tåg ses som en naturlighet på andra platser. Vad är Er åsikt i frågan vad gäller Norrköping och Östergötland?

Mycket viktigt, diskussioner pågår med ett kommersiellt företag. Vi har länge försökt att man ska kunna få ha cykeln på pendeltåget, men fått nej pga utrymmesskäl.

Förvisso en riksfråga, men hur ser Ni på en skattesubvention liknande bruttolöneavdraget för datorer, men denna gång för cykelinköp? Storbrittanien har länge haft ett framgångsrikt sådant?

Ja, varför inte.

Om Ni efter valet får förlängt förtroende, hur vill Ni fortsätta utveckla Norrköping som cykelstad? Finns det ett drömprojekt?

Ja, att man tillämpar alla de nya förenklande möjligheter som finns, röda fält, där biltrafik förekommer m.m. Samt bygga betydligt fler cykelbanor både i tätort och på landsbygden.

Vill Ni tillägga något?

JA, det vore bra med statliga bidrag för utbyggnad.

Annonser

3 reaktioner på ”Cykelvalåret 2014. Cecilia Ambjörn (V) svarar på Velonavias frågor

  1. Intressant det där med medfinansiering, är det samma sak med alla satsningar från trafikverket eller är det så att cykelbanor automatiskt måste få finans från kommunen för att genomföras…

    Gilla

  2. ”Vi har länge försökt att man ska kunna få ha cykeln på pendeltåget, men fått nej pga utrymmesskäl.” Det där är fascinerande, vem är det som säger nej? Jag har fått samma svar från Östgötatrafiken, men kan inte förstå vad problemet är. Är det dåligt med utrymme så är det väl bara i rusningstrafik och då kan man tillåta det utanför rusningstrafik. Åk till grannlänen och se hur det fungerar!

    Gilla

    1. Nej att skylla på utrymmesskäl har väl kanske bara sin giltighet tre-fyra avgångar per dygn. Att ha funktionella cykelställ i ”för” och ”akter” av tåget skulle gå utmärkt.

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s