Cykelvalåret 2014. Torbjörn Wester (Pp) svarar på Velonavias frågor

Piratpartiets Torbjörn Wester svarar på Velonavias frågor;

Är cykeln och cykling en viktig fråga för Er?

Piratpartiet har diskuterat cykelfrågan i Norrköping en hel del internt. Så därför skulle jag absolut säga att det är viktigt för oss.

Hur ser Ni på Norrköping som cykelstad? Lever kommunen upp till epitetet?

Särskilt ur ett snöröjningsperspektiv är situationen under all kritik. Kommunen brottas också med att stadskärnan är mer anpassad för spårvagnstrafik än för cykling.

Vilken av de cykelrelaterade frågorna är Ni anser Ni mest har misskötts under den senaste mandatperioden?

Cykelfrågan tas inte på tillräckligt stort allvar av de etablerade partierna. De saknar visioner för Norrköping som cykelstad.

Norrköping är trots allt en ganska liten stad där ca 70% av invånarna har 3 km eller mindre till skola och arbete. På vilket sätt vill Ni få fler att välja bort bilen till förmån för cykel och kollektivtrafik?

Exempelvis förbättra snöröjningen av cykelbanor. Vi är också det enda parti på orten som vågar gå ut och säga att vi vill ha helt avgiftsfri kollektivtrafik i kommunen.

Att barn som går och cyklar till skolan presterar bättre än barn som åker bil är ett känt faktum. Detta till trots är trenden att allt fler skjutsas till skolan. Landets, och stadens rektorer, ser just bilskjutsande föräldrar som ett stort säkerhetsproblem utanför våra skolor. Bekvämlighet, tidspress och säkerhet anges ofta som anledning. Vilket ansvar har kommunen för att upplysa föräldrar om detta? Vad kan göras för att få fler barn och ungdomar som går och cyklar till skolan?

Det upplevs inte som tillräckligt säkert för föräldrarna att låta barnen cykla till skolan. Vi behöver fler (och centrala!) cykelbanor som är helt separerade från motorburen trafik.

Även arbetsgivare har mycket att vinna på att de anställda cyklar. Cyklande arbetstagare har lägre sjukfrånvaro och gör färre misstag än de som åkt bil. Hur kan Norrköpings kommun som största arbetsgivare påverka de anställda att välja bort bilen vid resor till arbetet? Ska Norrköpings kommun verka för, där det är tillämpligt, att anställda distansarbetar? Hur ska kommunen minska bilåkande i tjänsten?

Vi tycker att kommunen i högre utsträckning ska dra nytta av den nya tekniken. Videokonferenser via nätet gör det lätt för fler att jobba på distans.

Om vi lyfter frågan till en regional nivå, hur vill Ni se att cyklingen utvecklas? Det kan gälla cykelvägar mellan städer och kommuner. Till exempel den omdiskuterade vägen till Finspång men även norrut mot Simonstorp och Katrineholm.

Händer litet, pga av Trafikverket, de kräver även 50 % medfinansiering av kommunerna. Vi har dock cykelbana på gång mellan Skärblacka och Mårängsbadet och utefter Djurövägen.

Återigen Trafikverket har ett stort ansvar här (gällande Finspång och Simonstorp/Katrineholm red. anm)

Hur ser ni på ett hyrcykelsystem, exempelvis i samarbete med Linköpings kommun och Östgötatrafiken? Att man under resor inom regionen på ett enkelt sätt kan ta med sig cykel exempelvis på tåg ses som en naturlighet på andra platser. Vad är Er åsikt i frågan vad gäller Norrköping och Östergötland?

Ett hyrcykelsystem låter intressant. Det borde vara självklart att man kan ta cykeln med på tåget och lokalpendeln (Östgötapendeln).

Förvisso en riksfråga, men hur ser Ni på en skattesubvention liknande bruttolöneavdraget för datorer, men denna gång för cykelinköp? Storbrittanien har länge haft ett framgångsrikt sådant?

Piratpartiet har centralt inget ställningstagande kring detta, men det låter intressant och jag ska lyfta frågan.

Om Ni efter valet ett större politiskt inflytande, hur vill Ni fortsätta utveckla Norrköping som cykelstad? Finns det ett drömprojekt?

Vårt trafikfokus handlar väldigt mycket om att införa avgiftsfri kollektivtrafik. Det vore en boost för hela regionen. Mindre bilåkande i tätorten har också positiv påverkan på förutsättningarna att utveckla Norrköping som cykelstad.

Vill Ni tillägga något?

Cykelfrågan är också betydelsefull ur ett turistperspektiv och rentav också ur ett bostadsperspektiv (vilka områden som är attraktiva att bo i). Möjligheten att röra sig fritt på tätorten och i kommunen påverkar även kommunens attraktionskraft i stort. Centralt har vi beslutat att cykling ska främjas, och att detta ska ta sig uttryck i prioritering av fler cykelbanor, både i städer och mellan orter. Dessutom vill vi se ett system för att gratis låna cyklar.

Annonser

En reaktion på ”Cykelvalåret 2014. Torbjörn Wester (Pp) svarar på Velonavias frågor

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s