Cykelvalåret 2014. Reidar Svedahl (FP) svarar på Velonavias frågor

Norrköpingsbekantingen Reidar Svedahl ställer upp i kommunvalet 2014 för Folkpartiet. Så här svarar han på Velonavias frågor;

Är cykeln och cykling en viktig fråga för Er?

För mig ja.  Jag cyklar 365 dagar i året ! Oavsett väder, vind och temperatur.

Hur ser Ni på Norrköping som cykelstad? Lever kommunen upp till epitetet?

Endast till en mycket liten del. Norrköping är ingen cykelstad.

Vilken av de cykelrelaterade frågorna är Ni anser Ni mest har misskötts under den senaste mandatperioden?

Jag kan inte minnas att något nytt har hänt i denna fråga de senaaste fyra åren. Det är väl negativt om så är fallet

Norrköping är trots allt en ganska liten stad där ca 70% av invånarna har 3 km eller mindre till skola och arbete. På vilket sätt vill Ni få fler att välja bort bilen till förmån för cykel och kollektivtrafik?

Bättre och fler cykelvägar. Bättre och fler cykelparkeringar.

Att barn som går och cyklar till skolan presterar bättre än barn som åker bil är ett känt faktum. Detta till trots är trenden att allt fler skjutsas till skolan. Landets, och stadens rektorer, ser just bilskjutsande föräldrar som ett stort säkerhetsproblem utanför våra skolor. Bekvämlighet, tidspress och säkerhet anges ofta som anledning. Vilket ansvar har kommunen för att upplysa föräldrar om detta? Vad kan göras för att få fler barn och ungdomar som går och cyklar till skolan?

Information om varför detta är bra. Bättre cykelvägar.

Även arbetsgivare har mycket att vinna på att de anställda cyklar. Cyklande arbetstagare har lägre sjukfrånvaro och gör färre misstag än de som åkt bil. Hur kan Norrköpings kommun som största arbetsgivare påverka de anställda att välja bort bilen vid resor till arbetet? Ska Norrköpings kommun verka för, där det är tillämpligt, att anställda distansarbetar? Hur ska kommunen minska bilåkande i tjänsten?

Värt att kolla på! Fråga anställda, vad skulle få dig att ställa bilen och i stället cykla.

Om vi lyfter frågan till en regional nivå, hur vill Ni se att cyklingen utvecklas? Det kan gälla cykelvägar mellan städer och kommuner. Till exempel den omdiskuterade vägen till Finspång men även norrut mot Simonstorp och Katrineholm.

Såväl Norrköpings politiker som politiker på länsnivå borde åka till Holland och bli inspirerade av hur allt det du pratar om redan funkar utmärkt. Deras städer är byggd utifrån fotgängare och cyklister, finns det plats kvar kan en bil få köra där 😉

Hur ser ni på ett hyrcykelsystem, exempelvis i samarbete med Linköpings kommun och Östgötatrafiken? Att man under resor inom regionen på ett enkelt sätt kan ta med sig cykel exempelvis på tåg ses som en naturlighet på andra platser. Vad är Er åsikt i frågan vad gäller Norrköping och Östergötland?

Mycket bra, lägre oljeberoende och bättre hälsa, lägre import och sjukfrånvaro.

Förvisso en riksfråga, men hur ser Ni på en skattesubvention liknande bruttolöneavdraget för datorer, men denna gång för cykelinköp? Storbrittanien har länge haft ett framgångsrikt sådant?

Se punkt 7

Om Ni efter valet ett större politiskt inflytande, hur vill Ni fortsätta utveckla Norrköping som cykelstad? Finns det ett drömprojekt?

I Norrköping har jag punktering på min cykel 5-10 gånger varje vinter. Aldrig på sommaren.  Mina punkteringar kommer från vassa små stenar.

Vill Ni tillägga något?

Det tycks som att vi på vintern inte sandar utan köper in (billigare?) material, krossade stenar som blir vassa stenspiksliknande föremål.

Detta tar tid, pengar och gör det svårt att cykla vintertid. Några gånger tycks även cykelbanor ha prio 9 för snöskottning vintertid.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s