Cykelvalåret 2014. Eva-Britt Sjöberg (KD) svarar på Velonavias frågor.

Turen har kommit till Eva-Britt Sjöberg, oppositionsråd för Kristdemokraterna i Norrköping;

Är cykeln och cykling en viktig fråga för Er?

Att värna folkhälsan genom att ge bra förutsättningar för att kunna cykla till skola och arbete är en viktig fråga. Trygga och säkra cykelbanor är därför något som kristdemokraterna vill verka för.

Hur ser Ni på Norrköping som cykelstad? Lever kommunen upp till epitetet?

I centrala delarna av Norrköping finns i många fall goda förutsättningar för säker cykling. Det finns dock exempel på gator som snarast behöver åtgärdas. Jag tänker på Skarphagsgatan, delen mellan Dalviksgatan och Hjalmar Brantings gata i Skarphagen. Det är en mycket riskfylld gata att cykla på, bilar kan knappt mötas och cyklar tvingas trängas där också, eller upp på trottoaren och där får de egentligen inte vara. Där skulle man behöva få parkeringsförbud på gatan och istället få plats med en cykelbana.

Vilken av de cykelrelaterade frågorna är Ni anser Ni mest har misskötts under den senaste mandatperioden?

Ett annat exempel där säkerheten behöver ses över är Olai kyrkogata. Där tvärar man med cykel flera bilvägar. Här skulle man i möjligaste mån behöva göra förkörsrätt för cyklar på ett tydligt sätt med upphöjt stråk till exempel.

Norrköping är trots allt en ganska liten stad där ca 70% av invånarna har 3 km eller mindre till skola och arbete. På vilket sätt vill Ni få fler att välja bort bilen till förmån för cykel och kollektivtrafik?

I samband med ny- och ombyggnationer av vägar och byggnader hindras ofta framkomligheten för cyklister och gångtrafikanter. Där behöver vi i Norrköpings kommun blir bättre på att på ett tydligt och säkert sätt leda om stråken inte bara genom skyltning utan genom markeringar på marken

Att barn som går och cyklar till skolan presterar bättre än barn som åker bil är ett känt faktum. Detta till trots är trenden att allt fler skjutsas till skolan. Landets, och stadens rektorer, ser just bilskjutsande föräldrar som ett stort säkerhetsproblem utanför våra skolor. Bekvämlighet, tidspress och säkerhet anges ofta som anledning. Vilket ansvar har kommunen för att upplysa föräldrar om detta? Vad kan göras för att få fler barn och ungdomar som går och cyklar till skolan?

Jag tror att man genom att ha ”cykeltema” i skolorna där man pratar om cyklingens positiva effekter, hälsan och frihetskänslan mm, kan då fler elever som vill cykla. Och även fortsätta informera på föräldramöten. Det är sätt som kommunen, genom skolan, kan ta ansvar i frågan.

Även arbetsgivare har mycket att vinna på att de anställda cyklar. Cyklande arbetstagare har lägre sjukfrånvaro och gör färre misstag än de som åkt bil. Hur kan Norrköpings kommun som största arbetsgivare påverka de anställda att välja bort bilen vid resor till arbetet? Ska Norrköpings kommun verka för, där det är tillämpligt, att anställda distansarbetar? Hur ska kommunen minska bilåkande i tjänsten?

Om vi lyfter frågan till en regional nivå, hur vill Ni se att cyklingen utvecklas? Det kan gälla cykelvägar mellan städer och kommuner. Till exempel den omdiskuterade vägen till Finspång men även norrut mot Simonstorp och Katrineholm.

Hur ser ni på ett hyrcykelsystem, exempelvis i samarbete med Linköpings kommun och Östgötatrafiken? Att man under resor inom regionen på ett enkelt sätt kan ta med sig cykel exempelvis på tåg ses som en naturlighet på andra platser. Vad är Er åsikt i frågan vad gäller Norrköping och Östergötland?

När det gäller hyrcykelsystem är vi positiva och hoppas att vi kan få ett samtycke från Linköping så att projektet kan komma igång. Finns det bra förslag på hur man enkelt ska kunna ta med sig cyklar i kollektivtrafiken mottas det gärna, det är vad jag förstått inte helt enkelt att lösa.

Förvisso en riksfråga, men hur ser Ni på en skattesubvention liknande bruttolöneavdraget för datorer, men denna gång för cykelinköp? Storbritannien har länge haft ett framgångsrikt sådant?

När det gäller skattesubventioner för cykelköp är jag tveksam. Jag betvivlar att det är inköpet som hindrar personer att ta cykel till jobbet. Jag anser att de pengarna gör mer nytta om de investeras i säkra cykelbanor istället.

Om Ni efter valet ett större politiskt inflytande, hur vill Ni fortsätta utveckla Norrköping som cykelstad? Finns det ett drömprojekt?

Ett drömprojekt som är fullt genomförbart vore att det ska finnas möjlighet att på ett enkelt sätt ta med cykel på landsortsbussarna/pendeltåget så att man åtminstone kan cykla ena sträckan till jobbet på väl utbyggda cykelbanor i alla väderstreck från Norrköping. Och även ”tvärsöversvägar” mellan andra orter. Cykelbanor som även vintertid har säker framkomlighet.

Vill Ni tillägga något?

Att cyklister och fotgängare prioriteras vid stadsplanering är självklart för Kristdemokraterna.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s