Cykelvalåret 2014. Lars Stjernkvist(S) svarar på Velonavias frågor.

Nu är stunden kommen för kommunens största parti att svara på Velonavias frågor inför kommunvalet 2014. Socialdemokraternas, och partiets förre partisekreterare, Lars Stjernkvist säger så här;

Är cykeln och cykling en viktig fråga för Er? Hur ser Ni på Norrköping som cykelstad? Lever kommunen upp till epitetet?

Möjligheten att ta cykel är viktigt ur flera aspekter. Dels miljöpåverkan men också ut ett folkhälsoperspektiv. Därför har vi under många år arbetat med att göra staden mer tillgänglig för cyklister. Jag vill nog hävda att Norrköping är en bra cykelstad även om vi kan göra mer.

De senaste fyra åren har Ni regerat. Vilken av de cykelrelaterade frågorna är Ni mest nöjda med?

Vi har de senaste åren lagt mycket pengar på cykelbanenätet i Norrköping. Vi har även sett över hastigheterna i Norrköping för att öka trafiksäkerheten med färre olycksfall som följd.

Om man ska peka på något område vi behöver utveckla är det arbetet med beläggningarna på våra cykelbanor.

Norrköping är trots allt en ganska liten stad där ca 70% av invånarna har 3 km eller mindre till skola och arbete. På vilket sätt vill Ni få fler att välja bort bilen till förmån för cykel och kollektivtrafik?

Jag tror att mycket handlar om tillgänglighet. Att det finns säkra cykelvägar underlättar liksom att cykelvägarna är placerade så det går snabbt och smidigt att ta sig fram. Vi har även när vi planerar haft gång och cykelbanor högst därefter kollektivtrafik och sist biltrafik.

Att barn som går och cyklar till skolan presterar bättre än barn som åker bil är ett känt faktum. Detta till trots är trenden att allt fler skjutsas till skolan. Landets, och stadens rektorer, ser just bilskjutsande föräldrar som ett stort säkerhetsproblem utanför våra skolor. Bekvämlighet, tidspress och säkerhet anges ofta som anledning. Vilket ansvar har kommunen för att upplysa föräldrar om detta? Vad kan göras för att få fler barn och ungdomar som går och cyklar till skolan?

Under perioden har vi gjort en extra satsning på trafiksäkerhet runt skolor och även här sett över hastigheterna. Vi bedriver även ett påverkansarbete för att informera om bättre möjligheter att ta sig till skolan och för de som har behov parkera på ett säkert sätt.

Även arbetsgivare har mycket att vinna på att de anställda cyklar. Cyklande arbetstagare har lägre sjukfrånvaro och gör färre misstag än de som åkt bil. Hur kan Norrköpings kommun som största arbetsgivare påverka de anställda att välja bort bilen vid resor till arbetet? Ska Norrköpings kommun verka för, där det är tillämpligt, att anställda distansarbetar? Hur ska kommunen minska bilåkande i tjänsten?

I viss mån kanske man kan påverka tjänsteresandet. Det är dock viktigt att vår personal kan utföra det arbete de har på ett tillfredsställande sätt. Då krävs det, beroende på yrke, att man förflyttar sig. I de fall personal behöver resa har vi bilpooler med miljöbilar och vi har även på en del ställen cyklar till personalen. Det pågår även ett arbete med att samordna de varutransporter kommunen har.

Om vi lyfter frågan till en regional nivå, hur vill Ni se att cyklingen utvecklas? Det kan gälla cykelvägar mellan städer och kommuner. Till exempel den omdiskuterade vägen till Finspång men även norrut mot Simonstorp och Katrineholm.

I första hand arbetar vi med att fylla de luckor som finns i cykelnätet. Framförallt handlar det om områden där flest har möjlighet och vilja att använda cykeln.

Hur ser ni på ett hyrcykelsystem, exempelvis i samarbete med Linköpings kommun och Östgötatrafiken? Att man under resor inom regionen på ett enkelt sätt kan ta med sig cykel exempelvis på tåg ses som en naturlighet på andra platser. Vad är Er åsikt i frågan vad gäller Norrköping och Östergötland?

Norrköpings och Linköpings kommuner för idag samtal med företag som tillhandahåller hyrcykelsystem. När det gäller pendeltågstrafiken är det trångt som det är idag därför ser vi hellre ett bra hyrcykelsystem. Däremot måste vi nog fundera på det i framtiden.

Förvisso en riksfråga, men hur ser Ni på en skattesubvention liknande bruttolöneavdraget för datorer, men denna gång för cykelinköp? Storbritannien har länge haft ett framgångsrikt sådant?

Jag ser idag inte något särskilt behov av den typen av lösningar som du frågar om. En begagnad cykel går att hitta till rimliga priser. Jag tror snarare vi behöver arbeta med det jag beskrivit innan, tillgängligheten.

Om Ni efter valet får förlängt förtroende/kommer till makten, hur vill Ni fortsätta utveckla Norrköping som cykelstad? Finns det ett drömprojekt?

Framförallt och i närtid handlar det om att fylla ut de luckor som finns i cykelnätet.

Vill Ni tillägga något?

Vill bara tillägga att jag själv cyklar dagligen så det är viktigt för mig!

Tidigare har Velonavia publicerat svar från;

 

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s