Ambitionen

Fick tidigt i våras frågan av min gamle träningskompis Micke vad som var ambitionen inför HÅEC2014? Att bli bästa hjärnskadad, svarade jag. Även om det var ett skämt så har jag flera gånger, långt innan min olycka, fått frågan om man inte är dum i hela huvudet som vill hålla på och tävla, i för omgivningen ofattbara, 6,7 eller 8 timmar. Att man måste vara knäpp som gav sig ut och sprang i snöslask och som cyklade åter om.

Men åter till Haglöfs Åre Extreme Challenge, tävlingen som går av stapeln om en 10 dagar. Vad är min ambition? Den första ambitionen har jag uppnått ; att träna målmedvetet från juni 2013 till dags dato. Sedan har ju inte de eventuella positiva ”sidoeffekterna” av konditionsträning, bättre kognitiva funktioner, ännu infunnit sig men träningen har dock givit mig mycket annat. Vad sedan ambitionen är för själva dagen? Att ta mig runt! Det måste vara målet. Att titta på tider eller placeringar är helt underordnat det faktum att jag faktiskt kommer sitta där i kajaken på startlinjen tre år och 10 månader efter olyckan.

Kommentera

