Race Report: Haglöfs Åre Extreme Challenge del 3

Det är faktiskt fler än ett tillfälle som tanken nästa gång, infunnit sig. Inte enbart därför, men ändå, är det dags att stänga boken om Haglöfs Åre Extreme Challenge 2014;

Epilog

Det finns så mycket jag tar med mig från det senaste året, så många erfarenheter och lärdomar, både positiva och negativa. Visst jag genomförde tävlingen, men det är kanske inte det största. Den allra viktigaste är att jag till viss del återtagit ett aktivt liv. Jag menar att för tio månader sedan så kunde jag inte springa. Med Carolina som stöd så joggade jag sträckan mellan två lyktstolpar innan jag av värk och yrsel tvingades gå.  Jag hoppas också att all den fysiska träning jag lagt ner nu ska, när jag väl drar ner på aktivitetsnivån något, ge positiva effekter på mina kognitiva funktionsnedsättningar. Sedan måste jag tillstå att även om jag klarade av träningen inför HÅEC, så var det på bekostnad av mycket annat. Min energinivå räckte inte till andra saker som även de är viktiga för mig; trädgården blev lidande och vad värre är, säkert även min familj, som trots det har givit mig ett helhjärtat stöd.

Om vi sedan tittar erfarenheter från själva tävlingsdagen så finns det mycket jag tar med mig, både i stort, men kanske även till det där eventuella nästa tillfället. En stor och viktig sak för mig är att jag hanterade mitt bad på det lugna och kontrollerade sätt jag gjorde. Jag har alltid haft en väldig respekt för vatten, och speciellt forsen, men att som nu gå runt och någorlunda metodiskt ta sig ur, simma in till kanten, tömma kajaken och fortsätta, har avdramatiserat skeendet och givit mig ett större självförtroende. Sedan så måste jag ta med mig att jag inte får sluta dricka. Det är faktiskt kanske viktigast i början av en sådan tävling att man dricker, annars får man betala för det senare (något jag tror jag gjorde under cyklingen). Vid lyftet vid Tegeforsen så böjde jag till ståltråden som jag har för att placera Camelbackmunstycket nära munnen. Tillsammans med det stökiga vattnet gjorde det att jag inte drack den sista timmen av paddlingen.

Jag tar även med mig att jag kunde hantera det faktum att jag lyckats förväxla mina växlingslådor för supporten. Att, med kort varsel, få förändrade förutsättningar kan annars vara väldigt krävande för mig.

Så det är trots allt med många positiva känslor jag ser tillbaka tävlingen. Kroppen har värkt den sista veckan. Benen har känts tomma, och eftersom min Suuntoklocka gav mig 150 timmars vilotid efter HÅEC, så väntar det första passet först idag. Jag har varit hos Dave för massage av ben och min ömma piriformis. Jag har borrat upp en av tre blånaglar för att släppa lite på trycket och jag ska besöka Vårdcentralen senare idag för att de ska titta på min ömma hand/handled.

Men nästa gång (?) då j*vlar…

Tack

Avslutningsvis så finns det så många jag vill säga tack till. Tack, detta lilla ord Med så stor betydelse. Tack! Tack till Carolina och CM. Jag älskar er långt mycket mer än vad ord kan säga. Tack till Ola för alla råd och stöd, och för lånet av Flash:en och till Lotta och tjejerna för hejaropen i forsen. Tack Noppe o Camilla. Tack till alla, medlemmar och familjer i Kolmården Adventures; Håkan, Pär och Elisabeth och grabbarna, Niklas och Elin med söner, Simon och Carolina (starkt jobbat ute på vattnet tillsammans med Karin), till Mats och Jenny med familj, Patrik, Joel, Henke och Chrille och alla andra Kolmårdare. Tack Leif, för stödet längs banan och allt annat!

Tack till mina partners Addnature och Bikester, till Erik Wallgren på Nomado och Johan Stegfors på X-Kross. Samt X-Force Factory Fitness.

Jag vill tacka all personal på Hjärnskadeteamet på US i Linköping, speciellt Eva och Kerstin. Tack till alla längs banan för värmande hejarop.

Jag vet att jag kommer återkomma till HÅEC-veckan i Åre. Kanske för att åter tävla, kanske som support eller kanske bara för att njuta av den underbara stämningen och naturen…

Kommentera

