Vevpartifunderingar

Är mitt uppe i att ge min gamla trotjänare; Salsan, en mycket efterlängtad renovering. Slitdelar som kassett och kedja, bromsbelägg*, vevlager och mycket annat byts ut, ramen plockas ren på komponenter och tvättas grundligt ren. Och så vidare. Jag menar, det är den ju värd, ramen har hängt med i tio år och jag gillar den fortfarande, vissa delar har kanske femton år på nacken.

Funderar lite på att köra med enkelklinga fram. Jag menar nio växlar är gott nog för den avslappnade vardagsanvändning jag ser framför mig. Så vad ska jag göra? Plocka bort de tre gamla klingorna och köpa en ny enkelklinga? Visst finns det drevbultar från Problem Solvers för det ändamålet, kanske även från andra? Köpa ett specifikt vevparti? Vilket i så fall? Någon som har ett liggandes? Köper gärna ett begagnat, köper i möjligaste mån inte nytt bara för att.

*just bromsbeläggen har gjort att det hela har stannat upp, fick fel från Wiggle. Beställde två set, fick ett som var till ett par Hayes-bromsar, nu har jag ett par Shimano  BR M-555, och det andra var inte komplett…
Kommentera

