Cykelvalåret 2014. Markus Weichsel (SD) svarar på Velonavias frågor

Så då har Velonavia fått svar från de flesta av de tolv partier, de tolv största i Norrköping,  som under våren fick frågor om cykling inför kommunvalet 2014. Svar har kommit in ifrån alla utom SPI – SverigesPensionärers Intresseparti och Kommunistiska Partiet. Sist ut är Markus Weichel (SD);

Är cykeln och cykling en viktig fråga för Er?

Ja. Vi arbetar för ett hälsosammare Norrköping och då är en väl utbyggd infrastruktur för cyklister en mycket viktig del. 

Hur ser Ni på Norrköping som cykelstad? Lever kommunen upp till epitetet?

Nej, vi är inte tillräckligt bra och kan bli betydligt bättre.

De senaste fyra åren har Ni regerat/suttit i opposition. Vilken av de cykelrelaterade frågorna är Ni mest nöjda med/anser Ni har försummats mest?

Det är mycket svårt att svara på tyvärr. Dessa frågor kräver ett helhetstänk och går in i varandra.

Norrköping är trots allt en ganska liten stad där ca 70% av invånarna har 3 km eller mindre till skola och arbete. På vilket sätt vill Ni få fler att välja bort bilen till förmån för cykel och kollektivtrafik?

Om staden blir mer attraktiv att vistas i blir också fler villiga att välja bort bilen. Detta kan ske genom att exempelvis bevara och förbättra befintliga grönområden men även genom att hålla rent. Det krävs således också bättre möjligheter för cyklister att ta sig fram, vilket är ett av skälen till att vi också varit kritiska till en nybyggnation av spårvägstrafiken.

Att barn som går och cyklar till skolan presterar bättre än barn som åker bil är ett känt faktum. Detta till trots är trenden att allt fler skjutsas till skolan. Landets, och stadens rektorer, ser just bilskjutsande föräldrar som ett stort säkerhetsproblem utanför våra skolor. Bekvämlighet, tidspress och säkerhet anges ofta som anledning. Vilket ansvar har kommunen för att upplysa föräldrar om detta? Vad kan göras för att få fler barn och ungdomar som går och cyklar till skolan?

Det måste finnas goda möjligheter för cykelförvaring vid skolorna samt cykelvänliga miljöer vid skolorna utan fara för att exempelvis bli påkörd av bilar eller dylikt. Skolorna bör själva ta tag i detta genom att informera om de positiva delarna av att ta cykeln. Skolorna kan även starta egna projekt i syfte att försöka stimulera fler att välja cykeln som färdmedel.

6Även arbetsgivare har mycket att vinna på att de anställda cyklar. Cyklande arbetstagare har lägre sjukfrånvaro och gör färre misstag än de som åkt bil. Hur kan Norrköpings kommun som största arbetsgivare påverka de anställda att välja bort bilen vid resor till arbetet? Ska Norrköpings kommun verka för, där det är tillämpligt, att anställda distansarbetar? Hur ska kommunen minska bilåkande i tjänsten?

Det är svårt att påverka sina arbetstagare på detta sätt, men egentligen kan man använda sig av samma metoder som vid kommunens skolor. Förbättra möjligheten rent praktiskt men även gå ut med information och/eller kampanjer.

Om vi lyfter frågan till en regional nivå, hur vill Ni se att cyklingen utvecklas? Det kan gälla cykelvägar mellan städer och kommuner. Till exempel den omdiskuterade vägen till Finspång men även norrut mot Simonstorp och Katrineholm. Hur ser ni på ett hyrcykelsystem, exempelvis i samarbete med Linköpings kommun och Östgötatrafiken? Att man under resor inom regionen på ett enkelt sätt kan ta med sig cykel exempelvis på tåg ses som en naturlighet på andra platser. Vad är Er åsikt i frågan vad gäller Norrköping och Östergötland?

Precis som på andra sätt är det jätteviktigt med ett gott samarbete kommuner emellan, och då inte minst gällande infrastrukturen. I dessa diskussioner kan man nog komma fram till lösningar så som de exempel som frågan anger. 

Förvisso en riksfråga, men hur ser Ni på en skattesubvention liknande bruttolöneavdraget för datorer, men denna gång för cykelinköp? Storbritannien har länge haft ett framgångsrikt sådant?

Det kan vi inte svara på lokalt, men det finns flera andra områden som vi prioriterar mer.

Om Ni efter valet får förlängt förtroende/kommer till makten, hur vill Ni fortsätta utveckla Norrköping som cykelstad? Finns det ett drömprojekt?

Vi kommer att verka för ett brett samarbete med andra kommuner. Vi kommer fortsätta arbetet för en miljövänlig kommun och attraktiv stadsmiljö där invånarna vill vara ute mer. Vi är övertygade om att det finns en stor potential.

Tack Markus. Vill Ni läsa vad de andra partierna svarat, hittar Ni dem här

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s