Giant Anthem X1 29er – Plug and play

image
Vårbete ut mot Sörsjön

Har sedan i våras tack vare mina vänner på Bikester.se haft förmånen att cykla en Giant Anthem X1 29er.

image
Anthem – inget bottemnapp!

För mig innebar denna cykel mycket nytt, mycket för första gången. Då inte inte bara det faktum att det var första gången på dryga tre år som jag satte mig på en mountainbike med syftet att cykla stig.

Giant Anthem X1 29er är också den första riktiga bekantskapen med en 29-tummare. Likaså första gången med en mtb med två-delat vevparti. Så vad är mina åsikter? Plug-and-play. Plug-and-play, baby!

Efter att ha ställt in sadelhöjd och pumpat dämparna till rekommenderat tryck så var det bara att köra. Inte som många gånger innan leta sig fram till rätt styre och styrstam. För att inte säga sadel! Min rumpa satt som gjuten på Fi’zi:k Tundran.

image
Kolmårdskärlek

Visst det finns säkert gram att tjäna om man är lagd åt det hållet?

Cykeln har mestadels fått bekänna färg på Kolmårdens steniga och brötiga stigar, eller som senast på Mera Leras tekniska hemmaplan i Vidingsjöskogen. Ett underlag som både ställer krav på dämpare och däck, vilka alla skött den uppgiften, efter mina krav, väl. Om det nu är glädjen över att åter få komma ut på cykel som talar, eller bara det faktum att Giant Anthem X1 29er är en modern och kompetent stigcykel, får andra avgöra. För mig är betyget enkelt, Plug-and-play-hojen hopsatt i cykellandet Holland, från Taiwanesiska Giant får full pott; fem ekernycklar av fem möjliga!

Kommentera

