Cycling mindfulness. Or a mind full of cycling?

Zen your ride

Påbörjade i går en kurs i Mindfulness, Medveten närvaro i naturen. Under ett antal höstveckor ska jag och nio andra patienter lära oss och öva på mindfulnesstekniker som ett sätt för att minska vår hjärntrötthet, ute vid den vackra Vidingsjöskogen i Linköping. Kursen hålls av Rehabmedicinska kliniken på US i Linköping.

Mindfulness eller medveten närvaro går ut på, precis det som det svenska namnet säger, att var närvarande. Här och nu. Kom då och tänka på det sätt som jag allt som oftast förhöll mig till cykling. Jag brukade uppmana alla, till att så ofta som möjligt lyfta blicken från allt vad gps:er och cykeldatorer heter och istället ta in det som händer omkring. Väder, natur, hur underlaget känns i cykeln. Hur du känner cykeln i händer, fötter och rumpa.

Det jag saknar allra mest med att ha ett arbete, är den dagliga cykelturen till och från, och hur den gav mig en i det närmaste unik möjlighet till några minuters medveten närvaro. Jag tror att många av oss skulle må bra av att släppa tankar på prestation, puls och fart, att inte fundera på jobb, familj och vad som ska serveras till kvällsmat. Att inte vara så upptagna i att instagramm:a, facebook:a och twittra allt vi gör, att inte försöka göra så mycket som möjligt, utan i stället försöka uppleva det vi gör. Verkligen uppleva det vi gör. Prova nästa gång du är ute och cyklar, prova att känna hur underlaget känns i cykeln och hur det fortplantas upp till dig. Hur olika typer av asfalt känns, hur grus, gräs och stig känns.

Kommentera

