_______ är ute och snurrar

Uppdaterat 4 november 2014

Som jag skrev tidigare har det kommit till min kännedom att den artikel som jag bemötte i nedanstående inlägg inte var skriven av den person som angavs utan av bildnyhetsbyrån CNP – Car News & Pictures AB. Velonavia har kontaktat både CNP och Norrköpings Magazinet utan att få svar på frågan varför fel namn angavs, utan att få något svar. Velonavia ställer sig även frågan varför Norrköping Magazinet, men även Vimmerbytidning tar in en artikel, och publicerar den som en nyhet, när det snarast är att betrakta som en debattartikel. Det sagt så vill Velonavia framföra en ursäkt för eventuellt obehag Velonavias inlägg från den 23 oktober har givit den journalist och tv-personlighet person som ursprungligen angavs som författare. Personens namn har strukits från inlägget nedan. 

Läser i gratistidningen Norrköpings Magasinet en krönika, eller ska jag kanske säga bilpropaganda förklädd till nyhetsartikel? Där bland gratistidningens alla bilannonser kan vi på sidan 50-51 läsa hur bilen får Sverige att rulla. xxxxxx slår där fast bilens vikt för samhället, och att fordonsindustrin är betydligt viktigare än vad många tror. xxx skriver; ”fordonsindustrin är en viktig faktor är inte svårt att förstå och vi har detaljstuderat siffrorna”. Vi? Vilka vi? Sättet på vilken denna ”artikel” är skriven gör att den med ett okritiskt öga lätt kan tolkas som ett redaktionellt inslag, och inte som den debattartikel eller insändare den är. Vi har detaljstuderat siffrorna, skriver xxx, vilka vi? BilSweden?

Är då fordonsindustrin så viktig för den svenska ekonomin som xxx hävdar? 11% av varuexporten och 120.000 direkta arbetstillfällen (säger BilSweden medan Näringsdepartementet och Tillväxtverket säger knappa 100.000 (1)). Om vi nu inte ska betrakta fordonsindustrin som en gigantiskt arbetsmarknadspolitisk åtgärd, så ska vi kanske ställa oss frågan om den har en framtid? Varuexporten, om än fortfarande mycket större än tjänsteexporten, dras dessutom med ett byteshandelsunderskott(2) medan tjänsteexporten utgör en allt större del av den totala exporten (3, 4). Och eftersom nettoimporten av fordon är större än exporten så bör en fortsatt ensidig satsning på bilismen betyda en allt större belastning på bytesbalansen. Är det kanske ett nationalromantiskt skimmer över behandlingen av fordonsindustrin? En gång i världen var det från ett litet kallt land i norr två svenska bilmärken, jada, jada… Som jämförelse kan nämnas att när Mojang, det svenska företaget bakom Minecraft såldes till Microsoft så var köpeskillingen i runda slängar den dubbla än då Volvo såldes till kinesiska Geely(5).

xxx fortsätter att beröra hur viktigt det är att ha körkort för att kunna konkurrera på arbetsmarknaden, utan att på något sätt fundera om orsaker bakom att arbetsgivare ställer krav på körkortsinnehav. Något som vår nytillträdde statsminister också hävdar (6). Är det verkligen så, eller har körkortsinnehav blivit en första sållning i en allt hårdare arbetsmarknad, ett sätt att minska antalet arbetssökande, detta oavsett om arbetsuppgifterna kräver bilkörning eller ej?

Sedan detta ständigt återkommande argument om landsbygden, eller vischan, som xxx skriver. 85 procent av landets befolkning bor i en tätort(7). Faktiskt bor dessa 85 % på dryga 1 % av landets yta(8) Så att det är stora avstånd för vissa av oss är inte konstigt. Men vi ska kanske fundera över orsakerna och funktionerna bakom och ställa oss frågar om vi i framtiden vill se en fortsatt centralisering av samhällets alla funktioner och en fortsatt normalisering av ökande avstånd? Kan det till och med vara så att vi i och med ett okritisk satsande på privatbilism, nu har hamnat på en samhällelig återvändsgränd? Att vi lät oss lockas av löften om frihet och individualism, så till den grad att vi nu står handlingsförlamade?

Vi kör långt och ofta för att klara av livspusslet. Vi är beroende av bilen för att få vardagen att fungera. Jaha! Och varför är det så, frågar jag mig. Är inte ett bilberoende något, likt alla beroenden, som ska bekämpas? Är vi inte lika beroende av bilen för att få vardagspusslet att fungera som vi är av DDT för att få ogräspusslet att fungera, kära xxx? Att vi kör ofta är nog sant, men inte är det värst långt? Varannan resa i Sverige sker med bil, och den är hela 3 km!(9). Dessutom gör vi den ensam (10)

Sedan skor ju sig staten på de stackars bilförarna. 90 miljarder i skatteintäkter och enbart 20 miljarder som återinvesteras i vägprojekt. Men,  du glömde kostnaden för trafikolyckor på 21 miljarder(11), kostnaden för buller, som enbart i Malmö kostar dryga miljarden om året (12). Flera undersökningar har dessutom visat att bilresor är en ekonomisk belastning för samhället jämför med exempelvis cykling(13).

En saker är säkert xxx, det språk som du säger statistiken talar, är kanske inte fullt så enkelt?

1. http://www.tillvaxtverket.se/huvudmeny/insatserfortillvaxt/flerochvaxandeforetag/leverantorsprogramforfordonsindustrin20132014/omfordonsindustrin.4.e8f46b8140a162b4fe1504.html
2. http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Handel-med-varor-och-tjanster/Utrikeshandel/Utrikeshandel-med-varor/7223/7230/Behallare-for-Press/377226/
3. http://www.svd.se/naringsliv/branscher/handel-och-tjanster/tjansteexporten-har-raddat-sverige_7607006.svd
4. http://www.oru.se/PageFiles/21181/ED%20Tj%C3%A4nstehandel%202011-09-05.pdf
5. http://www.dn.se/ekonomi/microsoft-koper-minecraft-for-miljarder/
6. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19340959.ab
7. http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Varannan-svensk-bor-nara-havet/
8. http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Miljo/Markanvandning/Tatorter-arealer-befolkning/12994/13001/Behallare-for-Press/Tatorter-2010-arealer-befolkning-korrigerat-2011-06-20/
9. http://www.wwf.se/spn/sid%20transport/pdf%20trp/TRANSPORTER_fakta.pdf
10. http://www.stockholmsforsoket.se/upload/Rapporter/Trafik/Under/F%C3%B6rdelning%20av%20olika%20fordonsslag%20060613.pdf
11. https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/25603.pdf
12. http://www.sydsvenskan.se/malmo/50-000-drabbas-av-buller/
13. http://grist.org/list/one-mile-on-a-bike-is-a-42-economic-gain-to-society-one-mile-driving-is-a-20-loss/
 
Annonser

2 reaktioner på ”_______ är ute och snurrar

  1. Även om vi hade haft 100 mojäng succéer årligen hade det inte hjälpt att hålla människor i arbete. Landet kanske hade haft goda inkomster men innan skattesystem och arbetsliv ställt om till en modell där frukterna av intellektuellt arbete fördelas jämnare och fler delar på manuella arbetsuppgifter genom lägre grad av rationalisering så är vi huvudsakligen beroende av att producera föremål. (Och då är ju bilen perfekt! En energislukare med låg kvalitet och hög omsättning, lite som med kriget som konsument)

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s