Om ”desire lines” och systemfel

I det frostiga gräset lämnade kvinnan och barnvagnen tydliga spår. Tydligt var också att de inte var de första som tagit denna, om än farliga, genväg denna dag. Denna dag, likt många andra lockas gående och cyklister att ta genvägen över gamla E4:an i höjd med hamburgerrestaurangen vid Ingelsta i Norrköping. Är det då så enkelt som att vi kan peka finger åt dessa som äventyrar sina liv mot några minuters tidvinst? Eller är detta tecken på underliggande systemfel?

Staden har likt de flesta andra svenska städer ”begåvats” med köpcentrum i dess utkanter. Detta kallas Ingelsta Handelsområde och inrymmer butiker som Bauhaus, Jula, Rusta, Willys och Stadium Outlet med flera. Ett handelsområde som till råga på allt vann priset som ”årets” dito i någon klubb för inbördes beundran något år efter invigning. Att flertalet butikslokaler sedan dess har aft svårt att hitta lönsamma hyresgäster må vara en helt annan sak.

Redan från början riktades kritik mot den bristfälliga infrastrukturen för gående och cyklister. De förväntades tydligen av både stadsbyggnadskontor och handlare vara villiga att gå och cykla långa omvägar för att ta sig fram. Eller inte. Därav av dessa ”desire lines”. Att ta sig från Koppargatan till Kromgatan blir inte en sträcka på 50 meter utan en rejäl tur på 700 (sjuhundra!!) meter.

Nu är det inte ett stort och svårt projekt att i efterhand åtgärda dessa fel och bygga gång och cykelbanor och övergångsställen samt cykelpassager. Gång- och cykelbana norrut utmed den gamla motorvägen mot Coop Forum, övergångställe och cykelpassage mellan Kromgatan och Koppargatan söder om cirkulationsplasten, samt mot från befintlig g/c-bana mot snabbmatsrestaurangerna. Platsen finns onekligen och den gällande hastighetsbegränsningen på 40 km/tim gör inte heller den sådana insatser omöjliga. Frågan är varför vi om och om igen ska behöva be om plåster i efterhand och inte det från början planeras, likställt, för alla trafikanter.

Vi hamnar då i systemfelet. I den rådande bilistnormen. Vi ska och förväntas ta bilen, helst ensamma, hitta parkeringsplatser precis utanför butikernas dörrar, konsumera och sedan ta bilen till nästa könslösa köplada.

Jag kan inte rekommendera någon, vare sig till fots eller till cykel att ta genvägen över gamla E4:an. Men jag förstår verkligen de som gör det. Och Norrköping – Cykelstaden, gör om. gör rätt!!!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s