Trafikverket bygger ny cykelbana och beslutar att göra den oanvändbar. Avgå! Någon!

Knyter an till inlägget om den snart(?) färdiga cykelbanan mellan Svärtinge och Finspång; Att Trafikverket tillåts först bygga en cykelbana och sedan besluta att den inte ska snöröjas verkar vara höjden av dumheter. Inte bara är det en riktig dålig ekonomisk affär, det riskerar dessutom cyklister säkerhet. Nedanstående e-post skickades i dag till bland andra Trafikverket från en inbiten rv51-cyklist:

Hej 

Såg att det nu står att GC-vägen inte ska snöröjas. Mycket märkligt. När ändrades detta? Det rimmar inte med den ”Fastställeslse av arbetsplan”.. som finns på Trafikverkets hemsida. Mitt minne säger mig att det förut stod att GC-vägen skulle snöröjas. 

http://www.trafikverket.se/PageFiles/15539/vag51_beslut_etapp2.pdf

På sidan fem kan man läsa följande;

Trafikverkets bedömning stämmer väl överens med den uppfattning jag har. De som jag känner som använder GC-vägen cyklar till jobbet året runt. Om GC-banan inte kommer att snöröjas tvingas vi antingen cykla på vägbanan (som efter vajerräckenas införande är livsfarligt område för cyklister) eller att ta bilen till jobbet. 

Jag ber därför om en förklaring till varför det inte är planerat att snöröja GC-banan. Vilka grunder ligger för beslutet? Vilka risker har bedömts? Vilka miljö- och hälsoaspekter har diskuterats?

Jag vore tacksam om ni kunde skicka mig protokollet där beslutet att inte snöröja GC-banan tagits.

Jag har också skickat detta mail till NT.

/O

Det finns ju inget som hindrar andra att ställa denna fråga till projektledaren som har semester till början av februari…

2 reaktioner på ”Trafikverket bygger ny cykelbana och beslutar att göra den oanvändbar. Avgå! Någon!

  1. Det låter iofs som att det är ”tillfälligt” tills dess att den är öppnad. Det verkar iofs ta obegripligt lång tid och det är konstigt att man inte kan färdigställa och öppna åtminstone delar av vägen.

    Min svärfar (som inte cyklar nämnvärt själv vad jag vet) undslapp sig någon kommentar i helgen om att han tyckte att det var konstigt att man inte hade plogat där alls i vinter. De bor en liten bit därifrån.

    Gilla

Kommentera

