Polisen skyller på cyklisterna. Läsarkommentarerna hurrar!!

Det finns åtminstone en sak jag är överens med artikeln om; varje olycka är ett nederlag. I övrigt är artikeln som vanligt en blandning av hjälmprat och fördomar

Det senaste året har tre människor, tre cyklister, förolyckats i Norrköpingstrafiken, något jag skrev om för en tid sedan. Nu skriver Norrköpings Tidningar om detta och intervjuar Leif Lindberg, chef Tekniska Kontoret, Anna Niiska VTI, Lars-Yngve Berg, Transportstyrelsen och Lars-Jonney Jonsson, kommissarie vid trafikpolisen. Fram till det avslutande stycket i artikeln, är det en ganska nyanserad bild, bortsett från ett par meningar om cykelhjälm, som målas upp; det finns åtgärder* att göra, singelolyckor är vanligast vilket ställer krav på infrastruktur och underhåll. Så kommer vi då till Lars-Jonney. Han pekar med polismans auktoritet med hela handen och lägger skulden på cyklisterna***. Något som sedan applåderas av läsarkommentarerna som vanligt. ”Det är lite djungelns lag om man ska uttrycka sig milt. De tänjer på reglerna och tror ibland att de har företrädesrätt” menar kommisarien. Ok, vilken är statistiken, undersökningarna, faktan som du lutar det uttalandet mot? Eller är det din uppfattning? I så fall vill jag citera Harry Callahan, ”opinions are like assholes everyone has one”. Här hade jag kunnat dela min åsikt, baserad på daglig erfarenhet som fotgängare och cyklist och säga något i stil med att ”det är djungelslag därute; ingen håller vare sig hastighetsbegränsningarna eller avstånd, ingen använder blinkers eller stannar för rött ljus, alla pratar i sina mobiler och läser mail” men jag gör inte det.

Vad viktigare är, Lars-Jonney spär på den redan nu infekterade tonen mellan olika trafikantgrupper. Vad händer nu när en bilist får sin åsikt bekräftad av Polisen och närmar sig, den för Norrköpings cyklister, farligaste platsen?

*Det finns en åtgärd som jag ännu inte hört någon diskutera. Det är införandet av en Cykelöverfart** på plasten. Norrköpins kommun har en ambition att vara en cykelstad. Kanske är det just att genom att vända på trafiknormen, att på en av de viktigaste, och farligaste, cykellederna verkligen visa det.

** Sedan årsskiftet finns nya regler för cykelöverfarten som innebär en tydlig prioritering av cykeltrafiken. Trafik som ska korsa cykelöverfarten har väjningsplikt mot cyklande och mopedförare som är ute på eller just ska färdas ut på överfarten. För att det klart ska framgå att det finns en cykelöverfart ska det finnas vägmarkering för cykelöverfart, M16, och dessutom kompletterad med väjningslinje, M14, på ömse sidor av cykelöverfarten. Ett nytt slags vägmärke, B8 cykelöverfart, ska också finnas före överfarten. Cykelöverfarten kräver ett beslut om en lokal trafikföreskrift. En förutsättning för detta är att trafikmiljön vid cykelöverfarten är säkrad så att fordon inte kan köras fortare än 30 km/tim. (text från SKL)

***Tilläggas bör att vid en av de tre olyckorna inleddes förundersökningen om vårdslöshet i trafik, från motorfordonsförarens sida

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s