Bara halvvägs till målet. Norrköping har en bit kvar!

Har börjat med att titta på den undersökning av potentialen för ökad arbetspendling med cykel i Norrköping som gjordes för en tid sedan. För att bättre förstå utvecklingspotentialen måste vi även se var vi står i dag. Till hur stor del används cykeln i Norrköping?

Under första delen av 2014 gjordes dryga 250 000 resor per dygn i Norrköpings kommun(1), det motsvarar 2,44 resor per person och dygn bland kommuninvånarna i åldern 16-84 år. Vid resor <5 km i kommunen under våren 2014 användes cykel som huvudfärdmedel vid 16 procent av dessa korta resor. Det är en minskning med 25% sedan undersökningen 2010. Att den främst beror på att fler går och nyttjar de allmänna kommunikationerna är dock glädjande. Resultatet i undersökningen visar dock att kommunens mål på att minst 30 procent av alla korta resor ska vara med cykel är långt ifrån uppfyllt. De längre cykelresorna (6-10 kilometer) uppgick våren 2014 till 7 procent, vilket i det fallet är högre än kommunens mål på 5 procent.

Dock håller bilismen kommunen och dess innevånare i ett fast grepp. Vid 66 resp 63 % av resorna (vardagar resp helger) är det bilen som står som transportmedel. Det är ungefär samma siffror som de för hur många som inte tänker ändra på sitt bilanvändande. Det är kanske inte förvånande i en kommun med bil- och mc-korteger som hälsar våren välkommen och där bilköer (läs cruising) drar åskådarmassor till gatorna? Det innebär att kommunen står inför en stor utmaning då de vill öka andelen hållbara transporter…

  1. Reseundersökning 2014 Norrköping(.pdf)
Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s