Recension: Rehband Kompressionsshorts från SportSmart.se

Har under en tid nu haft förmånen att prova ett par kompressionsshorts från SportSmart.se.

Förespråkare av kompressionsplagg antyder att de både skulle ge bättre prestation och återhämtning. Om det verkligen är så har inte riktigt kunnat bevisas i någon större undersökning*. Det sagt, så vill jag dock tillägga att, jag personligen tycker mig känna en positiv effekt av kompressionsplagg, och då inte bara kompressionsstrumpor på långflygningar. Upplever absolut en bättre återhämtning och gillar den tighta känslan under träning och tävling.

Hur står då Rehbands kompresstionsshorts sig i konkurrensen? Tilläggas ska att jag tidigare använt mig av kompressionstights från Under Armour, 2XU, Pearl Izumi mfl.

Jag har använt mina kompressionsshorts under cykling, löpning, simning och vid styrketräning på gymmet. Dessutom vid andra tillfällen efter träning och jag kan varmt rekommendera dem. De är välsydda, och de verkar vara stryktåliga. Gillar dock inte ”nyckelfickans” placering på framsidan av höften. Föredrar personligen ficka i ryggslutet. Nu är det ju lätt avhjälpt med sax, nål och tråd, eller så lägger jag nyckeln någon annanstans. Se till att du får rätt storlek. Jag är 2 meter lång och väger lätta 83 kg och  använde storlek medium, utan att de kändes korta på benen.

Är du nyfiken på kompressionsplagg så tycker jag du ska kolla in SportSmart.se och Rehbands kompressionsplagg och personligen avgöra om de har en plats i din träningsgarderob.

*Vill du läsa mer om kompressionsplagg, med utförlig refenslista, kolla in http://hjarnfysik.blogspot.se/2013/08/kompressionsplagg-vad-sager-vetenskapen.html

Kommentera

