Jag och 15000 andra…

…cyklar idag. Tvärtemot de allra flest cyklar jag inte runt en större sjö i södra Sverige! Jag vet inte riktigt varför rundan blivit så populär, varför klassikern blivit så populär, men jag tror att det till viss del beror på vårt konsumtionsmönster. Det är så mycket lättare att konsumera motionslopp än det är att cykla på egen hand.

Jag har sagt att jag aldrig kommer cykla Vätternrundan igen. Har totalt tappat intresset för denna institution. Det enda som icke-cyklister vet om cykel-Sverige. Den första frågan man får när ens cyklande kommer på tal. Min enda reservation, mitt enda skäl till att tänka om, var tidigare om Vätternrundan skulle återgå till ursprungsregeln om oväxlade cyklar.

Men, säger ni, du pratade ju om att cykla Vätternrundan för Kooptjänst tidigare i vår? Ja, jag är väl en hycklare, men det visade sig vara ytterligare en anledning jag tyckte var värd att avstå från mitt tidigare nej för.

Jag tycker dock fortfarande att Vätternrundan blivit för stor. Lite maktfullkomligt. Det  är för mycket fokus på fart och sub-grupper. När sedan Frisk och Herrey-gänget stoppar en en-hjuling, eller för den delen en lastcykel, på grund av säkerhetsskäl och samtidigt ser mellan fingrarna på alla dessa snabbklungor, blir det närmast parodiskt. De säger sig jobba för ökad trafiksäkerhet, samtidigt som de, i alla fall indirekt, uppmuntrar den enskilt största anledningen till olyckor; hastighet. Påstå inte annat…

Så därför cyklar jag idag, med några vänner, runt flera små sjöar och samhällen i Östergötland och Södermanland. Jag hoppas slippa allt vad klungor heter, allt vad Vätternhets är, och det ”episka lidande” som Dagens Industri rapporterar om. Inte speciellt märkligt att det är just den tidningen som skriver om detta motionslopp. Sällan har man väl mött så många it-människor, vd:ar och andra högpresterande som i en cykelklunga. Cyklingen är nu lite vad golfsporten var en gång på 80-talet.

Så jag cyklar i morgon, men inte Vätternrundan. Jag kommer dessutom ha vida shorts, pikétröja och spd-pedaler, bara för att bryta mot ett antal stilregler. Orakade ben där upp på…

God tur på Er…

Kommentera

