Inte lätt vara cyklist i Norrköping – till och med cyklisterna hatar dig!

Norrköping har drabbats av bildiarré tycker krönikören

Förra veckan var, låt oss säga intressant, ur ett fotgängar- och cyklistperspektiv här i Norrköping. Det hela börjar med en krönika av Cecilia Göthe Norlin där hon beskriver hur svårt det blivit att cykla i staden med ”ständiga avbrott, buller, avgaser men framför allt av ilskna bilister”.

Att det finns mycket kvar att göra vad gäller infrastruktur, genomtänkta cykeltrafiklösningar i staden är vi många som håller med om. Även det faktum att, i takt med ökad stress, så minskar toleransen i trafiken och attityderna hårdnar. Cecilia Göthe Norlin avslutar sin krönika med; ”Men jag tycker att cykeln, som ur ett civilt och ett samhälleligt perspektiv är ett sunt och ekonomiskt färdmedel, ska få bli en fullvärdig medlem av infrastrukturklubben”. 

Här hade jag i min roll som ledamot av interimsstyrelsen för Cykelfrämjandet Norrköping tänkt att tillsammans med övriga styrelsen kontakta krönikören och berätta att hon inte är ensam om att uppleva detta. Tog innan dess, mig dock tid att läsa den vanliga skörden av cyklisthatande kommentarer på hemsidan till krönikan. Till att börja med, kan vi väl av mängden avsky, vi velocipedtrampande trafikanter tvingas möta, slå fast att det faktiskt är fråga om intolerans gentemot oss? Vid sidan om invandring och tiggare, är det väl få ämnen som väcker så starka känslor?

Senare samma dag presenterar Norrköpings tidningar statistik från NTF(2)*, som visar att Norrköping tillhör toppen, eller ska vid säga botten, av Sveriges kommuner vad gäller olycksstatistiken för cyklande; nionde plats. I stället för att ytterligare utveckla det faktum att respekten för hastighetsbegränsningar är frånvarande, så passar där i samma artikel istället ansvarig politiker, Karin Jonsson (C) på att kollektivt skuldbelägga en hel trafikantgrupp och ytterligare späda på fördomar gentemot fotgängare med citatet; ”Övergångsställen är bland de farligaste platserna i trafiken. De skapar en falsk trygghet. Folk går bara rakt ut.”. Folk går bara rakt ut! Vilka fakta bygger du det resonemanget på Karin? Dina iakttagelser som bilist? Märkligt att diskussionen kring den sk zebralagen alltid hamnar där, vid alla kamikazefotgängare som slänger sig ut i gatan och inte vid det faktum att; ”Vid ett obevakat övergångsställe har en förare väjningsplikt mot gående som gått ut på eller just ska gå ut på övergångsstället.”(1Borde vi inte som bilförare då närma oss övergångsställen som vi närmar oss andra platser där vi har väjningsplikt? Istället verkar Norrköpings kommun lösa problemet genom att ta bort övergångsställena? Inga övergångsställen, inga zebraolyckor verkar vara filosofin? Skulle här kunna fortsätta med att diskutera hur stora delar av Trafikförordningen dessutom är skriver ut en bilistcentrerad norm där det mesta verkar gå ut på att minska störningar för motorfordonen. Även denna artikel i tidningen fick sin beskärda del av cyklisthat.

Cykelpassage, eller övergångsställe? Eller båda?

Men sedan kommer ”nådastöten”. Cykelfrämjandets förre ordförande Björn Malmström verkar bekräfta vad som redan i kommentatorsfältet bestämtsDet är ganska skrämmande hur de beter sig ibland”.

Vi kan väl här flika in att Björn varit ordförande för CF-Norrköping under många år men att verksamheten svalnat och legat nere stora delar de senaste tio åren. Att Björn ville lämna över ordförandeskapet då han tröttnat, att han inte deltog vid årsmötet i våras då han antog att det inte skulle bli av och att det sedan dess, vilket han vet, finns en interimsstyrelse för CF-Nkpg. Detta väljer Björn att inte nämna. Men nog om formaliteterna, vi tittar istället på vad han säger.

Tydligen menar Björn att den i hans ögon låga hjälmanvändningen är en orsak till olyckorna. Hur nu det hänger ihop vet jag inte. Förutom detta så slarvar tydligen Norrköpings cyklister med trafikreglerna, många gånger vid övergångställena, vilket Björn visar på illustrerat vid cykelpassagen vid cirkulationsplatsen vid Norr tull. Det vill säga på en plats där cyklister har all rätt, och till och med viss skyldighet att vara, och dessutom ska motorfordonsförare ”När man kör ut ur en cirkulationsplats och ska passera en obevakad cykelpassage, ska man lämna företräde åt cyklande och mopedförare på eller på väg ut på cykelpassagen. Samma regel gäller när man efter sväng i vägkorsning ska passera en cykelpassage.”(3) Vi kan lämna lagändringen och de nya cykelöverfarterna därhän.

Så här har vi en representant för cyklister som med direkta felaktigheter ger uttryck för sina åsikter och dessutom ger den cyklisthatande opinionen rätt. Någon skrev på FB att ”with ”friends” like that…” och det stämmer, har vi sådana vänner behöver vi inga fiender.

Norrköping har en lång bit kvar för att bli en cykelstad, men jag cyklar ändå…

1. Trafikförordning (1998:1276)
2. NTF:s kommunala trafikskadeindex 2015(.pfd)
3. NTF – Vem har företräde vid cykelpassager i cirkulationsplats?  
 
*NTF räknar årligen fram ett kommunalt trafikskadeindex för samtliga kommuner baserat på folkmängd i förhållande till antal dödade och skadade utifrån inrapporterade skador i det nationella inrapporteringsverktyget STRADA. MEN denna statistik tar inte hänsyn till antalet cyklister vilket också gör att cyklingstäta städer som Umeå, Lund och Malmö ligger i topp
Annonser

2 reaktioner på ”Inte lätt vara cyklist i Norrköping – till och med cyklisterna hatar dig!

  1. Herregud, ja CF kan vara oerhört dåliga på sina platser, men i tex Uppsala börjar de bli riktigt bra och jobbar hårt för vardagscyklister. På många mindre orter består de av äldre som gillar cykel för rekreation (och hjälm).

    Gilla

    1. Ja, tror att Norrköping tillhör den senare kategorin. Dessutom nästintill frånvarande verksamhet de senaste åren. Därför är vi några som vill blåsa liv i, eller så att säga pumpa däcken på, Cykelfrämjandet igen

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s