5

Som en väldigt påtaglig mottagare av den spetsiga änden på pinnen i konflikten mellan bilister och cyklister var gårdagen en ganska känslosam dag. En dag som sånär inföll på årsdagen av min olycka…

Det var faktiskt när jag vaknade upp ute i vindskyddet i morse som det slog mig; jag fyller fem år idag. Lite märkligt att den dagen infaller dagen efter då domen fallit i målet med smitaren som körde på en person och sedan smet från olyckan. Böter men inget skadestånd! Vi kan läsa detta ur domen;

  • det är enligt Tingsrätten bevisat att det var 25-åringen som körde
  • det har gått fort men anses inte kunna avgöra hur fort. Vittnen säger 70-100km/h. (Kompisarna säger normalt, vilket får mig att dra slutsatsen att 25-åringen regelmässigt kör för fort)
  • även om 25-åringen inte ”följt anvisade trafikregler” så har han inte enligt rätten gjort sig skyldig till något ”medvetet risktagande”. Han har inte heller ”brustit i omsorg och varsamhet i trafikbrottslagens mening”
Jag kan inte annat göra än att känna mig ledsen, rättslös och uppgiven.

Läs även https://gsmurfen.wordpress.com/2015/09/17/en-farlig-dom/

 

Kommentera

