Cykelstaden Norrköping. En granskning del 15. Systemfel!

Att det från tillfälle till tillfälle behöver göras ingrepp i infrastrukturen för exempelvis underhåll och installation av kablar och ledningar är vare sig konstigt eller ofrånkomligt.

Vad som däremot är konstigt är hur kommunen och dess entreprenörer väljer att göra när de ska återställa efter sagda underhåll. Dagens exempel är från De Geersgatan i Norrköping, men skulle kunna vara tagen någon annanstans i staden eller landet. För detta exempel på den rådande trafikmaktordningen ser vi som cyklande nära dagligen.

Höga asfaltskanter, körbanan redan återställd, det är till och med gräs planerat vid sidan av gång- och cykelbanan. Men har de asfalterat? Nej då! Dessutom ingen varningsskylt!

Det är är inte annat än ett resultat av att entreprenör och kommun aktivt väljer att inte återställa gång- och cykelbanor lika snabbt som körbanor. Att de aktivt underlåter att varna för faror och problem. Detta trots att det är ett känt faktum att dålig infrastruktur och underhåll påverkar dessa trafikanter i högre grad än förare av motorfordon. Skäms!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s