Angående tv-inslaget igår

Det var mycket som sades när jag intervjuades. Mycket som inte kom med i inslaget. Tänkte att jag skulle kommentera det hela lite. Dessutom finns hela intervjun Titti* gjorde med mig att lyssna på här.

När vi stod där mitt i övergångsstället och cykelpassagen i Södra Promenaden påpekade jag hur det var en ypperlig plats att visa att man från kommunens sida visar allvar med sina ambitioner om att bli en cykelstad. Att man där längs det prioriterade huvudcykelspåret från stadens östra delar, Rambodal, Ljunga, Hageby och Navestad, skulle införa en cykelöverfart. Kommunen tar just nu, vid sidan om ny cykelvägvisning, även fram en ny cykelplan. Tyvärr verkar inte idén med cykelöverfarter vara med i den.

”Får man cykla på trottoaren här?” Kommentar överflödig.

Jag älskar uteserveringar! Tror att vi alla när vi ser en levande stadsmiljö framför oss ser gående och cyklade människor som stannar och tar en fika eller en öl vid en uteservering, hälsar på vänner och bekanta. Går från butiker till kaféer och restauranger. Ämnet med uteserveringar har också varit ett engagerande ämne i lokalpressen under flera år;

Nu är det ju inte bara ur ett fotgängar- och cyklistperspektiv som uteserveringarnas utformning diskuteras. Lika viktigt är det för funktionshindrade:

Ingen vill nog se att uteserveringarna försvinner? Det kan dock inte fortsätta vara tillåtet att de utformas på det sätt de nu görs, eller att stora trädäck finns kvar året runt. Mångt bättre vore det att vi, på vissa platser tog del av körbanan i besittning, eller delar av ytor som inte används. Jag är medveten om att det kräver ändring i alkohollagstiftning och/eller den lokala ordningsstadgan.

Så frågan om Östgötatrafiken. Det verkar som representanter för Östgötatrafiken samt politiker, som i det här fallet Karin Jonsson(C), inte hör sig själv? ”Man vill helst ha folk på tågen och inte cyklar”. Är det tjockt på tågen är det en kapacitetsbrist. Punkt slut! Det kommer aldrig vara fråga om att resande ställer in sina cyklar på tågen och sedan går där i från, vilket man kan tro av kommentarerna. Är det fullt är det fullt! Då får du inte plats som passagerare oavsett om du reser utan bagage, med barnvagn eller cykel. Att multi-modala resande kan innebära nya kunder, nya resenärer verkar ingen förstå. Att det i Östergötland är så svårt att fatta det man på så många andra platser gör?’* Ja men nu ska ju Östgötatrafiken på prov tillåta cyklar säger du kanske? Mitt svar är att det försöket verkar vara utformat så att man i efterhand ska kunna säga; Titta det var ingen som utnyttjade det!

Jag är inte emot idén med hyrcykelsystem, tvärtom, jag skulle applådera den dag då exempelvis Norrköping och Linköping inför ett dylikt. Tror att det är lättare att införa ett sådant om länets (eller Region Östergötlands, som det nu heter) två största kommuner går ihop. Men det är ett, om än bra och välkommet sådant, ändå bara ett komplement.

Så det här med samåkning. Söderköping startade förra året, som Carl-Bruno berättar, ett samåkningsprojekt som blev en riktig avåkning. Av de 5000 personerna som pendlar mellan städerna var det enbart tjugotalet som gick med. Vill vi som samhälle verkligen förändra något är det då inte dags att vi slopar eller kraftigt förändrar såväl reseavdrag som tjänstebilssubventioner? Nu ”tjänar” vi ju på att sitta och svära över köer ensamma i vår SUV. Borde det inte vara omvänt så att vi enbart fick fullt avdrag om bilen just var det? Full!

PS Vet inte vad det säger, vilka signaler det skickar -jag i ”vanliga” kläder och en politiker i full ”cyklist mundering”?

*Klimatfolket
**http://cykelpendlare.blogspot.se/2014/08/tag-som-du-kan-ta-med-cykeln-pa.html (listan är något år gammal och kan ha uppdaterats)
Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s