Planering pågår

Redan för ett par år sedan kläcktes idén att cykla till Spanien och nu till försommaren är det tänkt att det ska bli av. 3000 km, 24000 höjdmeter och 8 länder.

SverigeSpanien
Norrköping – Torrevieja

Jag tänker att detta inlägg kommer fungera som ett arbetsdokument och jag kommer allt eftersom att uppdatera med mer information, länkar och annat.


Ni vet sagan om Mäster Skräddare som allt efter tiden gör sin kunds plagg allt mindre från en rock, till en tumme och ingenting? Lite så blev turplaneringen inför Spanien också. Fast tvärtom! De ursprungliga 3000 km har nu vuxit till dryga 3200 km och antalet höjdmeter till dryga 30000. Varför kanske ni undrar? Jo för att jag vill passa på att besöka ett par platser längs vägen.

Dels Mur de Hur, en klättring känd från vårklassikern Vallonska pilen. Dels Abbey de Notre Dame de Leffe som för ölälskare inte kräver någon närmare beskrivning, och även om själva bryggningen inte längre sker där är det en bra startpunkt för att sedan följa floden Maas (la Meuse, Mouze, Maos) vidare in i Frankrike. Sedan blir det fransk landsbygd innan Pyrenéerna och en liten sommarväg in i Andorra. Den skarpögde kan sedan se att jag tar en liten omväg i Spanien för att cykla i det område som ibland kallas spanska Lappland. En landsbygd med väldigt låg befolkningstäthet men spännande landskap och genuina byar.

Även om jag talat mig varm för min gamla Garmin etrex10, så har den sin begränsning i lagringsförmåga så det blev att städa den 75000 waypoints stora .gpxfilen för att den skulle få plats. Jag använde mig av gratisprogrammet GPS Track Editor, som jag tycker får jobbet gjort på ett bra sätt.

Så nu är det cirka två veckor kvar till jag sticker. Hoppas att vårvärmen återkommer tills dess…


Tältet har testats och funkar fint

img_20190424_183925


Jag har nu lagt in rutten i min gamla Garmin etrex10 efter att ha städat .gpx-filen på onödiga waypoints. I samband med det passade jag på att justera den något så jag passerar Muur de Huy, Abbaye Notre-Dame de Leffe och även ”det spanska Lappland” Montañas Vacías. Det har gjort att sträckan i dagsläget har ökat till cirka 3200 km.


Har börjat se över cykeln. Nu när isen smälter så åker vinterns dubbdäck av och jag satsar på Maxxis Ikon 29×2.2. Ett i mina ögon bra alternativ som rullar hyggligt lätt på asfalt och hårt underlag men inte skyr lite lek och stök. Jag kommer att köra tublöst. Har gjort så flera år sommartid på min gamla Salsa utan några som helst problem.

Nya sulor.

Som planen är idag så startar jag i mitten av maj. Planen är att ta färjan Varberg – Grenå och att sedan följa rutten ovan. Givetvis kan saker komma att ändra sig längs turen men i dagsläget är jag nöjd med rutten. Jag planerar att kombinera tält (och ev vindskydd i Sverige o Danmark) med eventuella b’n’b´s och vandrarhem när behovet av ”lyx” som en dusch blir för stort. Jag kommer att hålla packningen lätt och köra med min Salsa Fargo i ”bikepacking”-mode med däck som tillåter lite grusväg och liknande.

cof
Hoppas på varmare väder än så här

Jag kommer till största delen att hålla mig borta från storstäderna då det av erfarenhet dels tar mycket längre tid än att cykla samma sträcka på landsbygden. Sedan är det lugnet som jag eftersträvar, inte nödvändigtvis traditionella turistmål.


bicycling_logo

Bikepacking to Spain på Bicycling.se

Länkar och mer information:

Shelters Naturstyrelsen Dk

Bivakzone Belgien

Eurovelo

Bicycle routes and tours for multi-day bicycle touring in Europe

Mom goes camping

https://www.warmshowers.org/

HostelWorld

Homecamper.com

Bikepacking.com

Udinaturen.dk

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s